Rozszerzona oraz wirtualna rzeczywistość wprowadzi do życia sporo zmian…

Według danych IDG na przestrzeni trzech najbliższych lat, wartość ze sprzedaży oprogramowania, treści oraz usług bazujących na wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR) rzeczywistości ma wzrosnąć aż o 157 mld USD w porównaniu z rokiem ubiegłym. To pokazuje, że technologia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości dynamicznie się rozwija i znajduje coraz więcej zastosowań w istotnych  sektorach rynku. W jakich obszarach należy spodziewać się zmian?

Popularyzacja tanich urządzeń mobilnych spowodowała, że nowoczesne technologie stały się dostępne dla każdego. Już dziś, aplikacje bazujące na VR mogą mieć zastosowanie w szeregu branż odpowiadających na różne potrzeby użytkowników. Obok gier, kluczowe mogą się okazać nieznane dotąd wrażenia wynikające z doświadczeń przeżywanych podczas wirtualnych podróży, czy zakupów. Do tego należy dodać niezliczone zastosowania rozszerzonej rzeczywistości, która zdaniem ekspertów, może być nawet cztery razy większym rynkiem niż wirtualna rzeczywistość. Coraz częściej wykorzystuje się ją także w przemyśle, czy szkoleniach technicznych.

Nowoczesne technologie w edukacji i przemyśle

O możliwościach zastosowania VR i AR w życiu codziennym napisano już wiele. Nie od dziś wiadomo, że stopniowo znajdują one swoje zastosowanie w edukacji. Najlepszym przykładem na wykorzystanie tych technologii stanowi e-learning. W ramach tego rodzaju nauki, rzeczywistość rozszerzona może zostać wykorzystana na wiele sposobów, np. poprzez multimedialne podręczniki. Najprostszą metodą nauczania w okresie wczesnoszkolnym jest zastosowanie edukacyjnych, krótkich filmików, powiązanych z zadaniami umieszczanymi w Internecie w połączeniu z AR poprzez gry, zabawę i symulacje. Ten rodzaj edukacji idealnie sprawdza się także w świecie biznesu, ale nie tylko. Wśród kursów dla firm z rozszerzeniem AR ważne miejsce zajmują szkolenia z zakresu technologii montażowych (szkolenia z budowy samolotów, naprawa części w maszynie) oraz szkolenia projektowane na potrzeby dużych korporacji (np. serwisowe, z zakresu asortymentu produktów oraz ich prezentacji).

Szkolenia wykorzystujące rozwiązania rzeczywistości rozszerzonej to także oszczędność czasu i redukcja kosztów, ponieważ do przeprowadzenia szkolenia nie jest potrzebny instruktor – wystarczą same okulary AR. Technologie AR i VR już dziś zmieniają konwencjonalne podejście do warsztatów, czyniąc je bardziej przystępnymi. Jednak przemysł wykorzystuje AR nie tylko do szkoleń: wirtualne instrukcje nałożone na rzeczywisty obraz widziany przez techników znacznie poprawiają ich wydajność i redukują liczbę popełnianych przez nich błędów, co skutkuje wyższa jakością powstałych produktów. Przekłada się to na bezpośrednią optymalizację kosztów związanych z obsługą i naprawą parku maszynowego, procesów gwarancyjnych i poprawę wizerunku przedsiębiorstw w oczach klientów.

Medycyna też skorzysta

Innym, bardzo dobrze zapowiadającym się obszarem zastosowania wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości jest medycyna. Lekarze mogą wykorzystać te technologie jako wizualizacje i pomoc np. w szkoleniu dla chirurga. W czasie rzeczywistym możliwe jest zbieranie informacji za pomocą nieinwazyjnych metod, np. USG i przetworzenie ich na obraz 3D rzutowany bezpośrednio na ciało pacjenta. Ma to swoje realne przełożenie na jakość opieki medycznej. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość już dziś wspierają chirurgów w zakresie planowania zabiegów, jak również wykonywaniu wirtualnej endoskopii. Prognozuje się, że technologie te będą mieć duży wpływ na rozwój telemedycyny.

Przemysł spod znaku VR i AR

Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości w przemyśle to prawdziwy przełom. Dzięki tej technologii możliwe jest prezentowanie instrukcji serwisowych na fizycznym urządzeniu. W ten sposób technik może zeskanować kod na części zamiennej i zweryfikować, czy prawidłowo montuje daną część, a także zobaczyć konkretną wizualizację.

– W ostatnim czasie, coraz bardziej na znaczeniu zyskują też tzw. Przemysłowe Sieci Społecznościowe, łączące wiedzę techników oraz ekspertów dziedzinowych. W rezultacie umożliwia to rozwiązywanie trudnych problemów technikom nie będącym ekspertami dziedzinowymi – mówi Paweł Pacewicz, Kierownik ds. Projektów Strategicznych Transition Technologies PSC w Kielcach.

AR dźwignią handlu?

W obszarze marketingu, stosując bezpłatne oprogramowanie oraz różnego rodzaju urządzenia mobilne, wiele firm  opiera swoje usługi właśnie o technologię VR i AR. Dla przykładu, niektóre sklepy umożliwiają wirtualną przymiarkę, np. ubrań lub mebli we własnym domu. Pobierając aplikację ze strony danego sklepu, można sprawdzić, jak dany mebel będzie wyglądał w domu. Rozwiązania te znacząco przyczynią się do poprawy jakości życia codziennego, jak również oszczędności czasu i kosztów.

W technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości pokłada się bardzo duże nadzieje. Szerokie spectrum ich możliwości potęguje dalszy rozwój i stopniowe otwieranie się na nie kolejnych branż. Czas pokaże, jakimi możliwościami wykorzystania obu tych technologii zaskoczą nas jeszcze twórcy. Ważne jest jednak, aby każde z przyszłych rozwiązań służyło człowiekowi.

Źródło: Transition Technologies, IDG

 

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner