Wiecie, dlaczego pomarańcze są często sprzedawane w czerwonych siatkach? To zabieg stosowany przez supermarkety, aby oszukać nasze zmysły i skłonić nas do zakupu większej liczby owoców.
Czerwona lub pomarańczowa siatka wokół owoców sprawia, że skórka pomarańczy wydaje się bardziej intensywna, co przyciąga nasz wzrok, czyniąc owoc bardziej soczystym i apetycznym. Jeżeli pomarańcza jest niedojrzała, siatka minimalizuje jej zielonkawy odcień, zwiększając wrażenie dojrzałości.
Podobnie jest z cytrynami, które często są pakowane w żółte siatki, aby podkreślić ich naturalny kolor. To efekt iluzji optycznej, zwanej „konfetti”, która wpływa na nasze postrzeganie kolorów w kontekście otaczających je barw.
Psycholog Karl R. Gegenfurtner z Uniwersytetu w Giessen w Niemczech zajął się szczegółową analizą tego, jak siatki wpływają na poprawę wyglądu owoców.
Oznacza to, że nawet w przypadku takich – nieprzetworzonych – produktów kupowanych w sklepach cały czas musimy zachować czujność. Nawet tak pozornie nieistotny rodzaj opakownia jak mała siatka, w której są trzymane, może nas bowiem zmylić.