Gubernator Kalifornii, Gavin Newsom, podpisał ustawę „kliknij, aby anulować”, która ułatwi konsumentom rezygnację z subskrypcji.
Ustawa, przedstawiona w kwietniu 2024 roku, wymaga od firm, które umożliwiają korzystanie z różnej maści abonamentów (online lub w aplikacji), aby proces anulowania subskrypcji był równie łatwy i przystępny, jak zapisywanie się do nich.
„To najbardziej kompleksowa ustawa, zapewniająca mieszkańcom Kalifornii możliwość anulowania niechcianych automatycznie odnawialnych subskrypcji tak łatwo, jak rejestracja – jednym lub dwoma kliknięciami” – powiedziała członkini Zgromadzenia Kalifornii, Pilar Schiavo.
Często zdarza się, że rejestracja online jest prosta, ale kiedy przychodzi do anulowania subskrypcji, amerykańscy użytkownicy są kierowani do numeru telefonu, gdzie czekają długo na rozmowę z konsultantem, by ostatecznie anulować usługę. W innych krajach także przeważa chowanie opcji „zrezygnuj z subskrypcji” tak, by była możliwie długo niewidoczna dla użytkowników.
Nowa ustawa ma na celu wyeliminowanie takich praktyk, choć firmy mają czas do połowy 2025 roku na wprowadzenie zmian.
Jednym z przykładów tego rodzaju postępowania jest Adobe. Na początku tego roku Federalna Komisja Handlu (FTC) pozwała Adobe za opłaty za wczesne rozwiązanie umowy oraz przeszkody w anulowaniu subskrypcji, określając te działania jako „nielegalne”.
FTC zaproponowała podobną ustawę na poziomie federalnym, która miałaby obowiązywać w całych Stanach Zjednoczonych, ale ostateczna wersja przepisów nie została jeszcze opublikowana. Zapewne jednak to kwestia miesięcy, zanim to prawo zacznie działać w USA i w podobnym tonie także w Europie. Na pewno jest to zmiana na dobre.