Pożary baterii litowych to zjawisko, które, choć stosunkowo rzadkie, budzi coraz większe obawy zarówno wśród użytkowników elektroniki, jak i przemysłu motoryzacyjnego.
W odpowiedzi na to wyzwanie, firma LG Chem opracowała innowacyjny materiał, który może znacznie zmniejszyć ryzyko zapłonu akumulatorów, szczególnie w sytuacjach związanych z uszkodzeniami mechanicznymi.
Nowa technologia LG Chem – SRL: Warstwa ochronna na straży bezpieczeństwa
Innowacyjny materiał SRL (Safety Reinforced Layer) stworzony przez LG Chem to ultracienka warstwa o grubości 1/100 ludzkiego włosa, która reaguje na wzrost temperatury, znacząco zwiększając rezystancję ogniwa, co zmniejsza ryzyko zapłonu. Ten nowy materiał może znaleźć zastosowanie w popularnych ogniwach litowych typu LCO (stosowanych w urządzeniach elektronicznych) oraz NCM (powszechnie używanych w samochodach elektrycznych). Są to typy baterii szczególnie podatne na zapłon w wyniku przebicia lub zgniecenia, co czyni je bardziej niebezpiecznymi w porównaniu z mniej palnymi akumulatorami LFP czy LTO.
SRL działa w taki sposób, że przy wzroście temperatury powyżej 90-130°C oporność materiału rośnie nawet o 5000 omów na każdy dodatkowy stopień Celsjusza, co skutecznie ogranicza przepływ prądu i zmniejsza ryzyko przegrzania. Kiedy temperatura wraca do normy, rezystancja również się obniża, co pozwala na pełną funkcjonalność baterii bez wpływu na jej wydajność.
Imponujące wyniki testów
LG Chem przeprowadziło szereg testów, które wykazały, że nowy materiał znacząco podnosi bezpieczeństwo baterii. W testach odkształceń mechanicznych, takich jak przebicia gwoździem czy uderzenia ciężarem, ogniwa wyposażone w SRL nie ulegały zapłonowi, a w przypadku pojawienia się płomieni, gasły one w ciągu kilku sekund. Przykładowo, w bateriach typu LCO aż 84% ogniw bez warstwy ochronnej zapalało się po przebiciu gwoździem, podczas gdy ogniwa z SRL nie wykazywały tego zjawiska.
Podobne rezultaty uzyskano w testach ogniw NCM, które są często stosowane w samochodach elektrycznych. W sytuacjach symulujących wypadek, takich jak upuszczenie 10-kilogramowego ciężarka, aż 70% ogniw z nowym materiałem nie zapaliło się, a w pozostałych przypadkach pożar został samoczynnie ugaszony.