Szwecja, znana z ABBY i sieci IKEA postanowiła chronić swoją markę. Kraj ogłosił, że wystąpi do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej o ochronę znaku towarowego dla swojej nazwy, „Sweden”. Jeśli wniosek zostanie zaakceptowany, Szwecja stanie się pierwszym krajem na świecie, który zastrzegł swoją nazwę jako znak towarowy.

Wiadomość ogłoszono w komunikacie prasowym biura turystycznego Visit Sweden. „Czy wiesz, że na świecie istnieje osiem miejsc o nazwie Szwecja?” – pyta Visit Sweden na swojej stronie internetowej. „Dlatego składamy wniosek o zastrzeżenie naszej nazwy. W międzyczasie nauczymy Cię, jak odróżnić oryginał od kopii.” W tym przypadku „kopie” to żartobliwe określenie odniesione do miejsc, które również nazywają się Sweden.

Jak donosi Business Insider, miejscowości o nazwie Szwecja można znaleźć m.in. w USA, w takich stanach jak Missouri, Maine czy Karolina Południowa.

fot.pixabay

Czy kraje mogą zastrzegać swoje nazwy?

Zazwyczaj kraje nie mogą zastrzegać swoich nazw, chyba że są one uznawane za „markę” lub popularny „cel turystyczny”. Szwecja wydaje się właśnie dążyć do zabezpieczenia komercyjnej wartości swojej nazwy, traktując ją jako element budowania narodowego brandingu.

Visit Sweden uruchomiło kampanię „Odwiedź Oryginalną Szwecję”, mającą na celu wyróżnienie kraju spośród „kopii”. „Fakt, że inne miejsca używają naszej nazwy, jest pochlebny, ale im więcej 'Szwecji’ pojawia się na świecie, tym bardziej mylące może to być dla potencjalnych turystów” – tłumaczy biuro turystyczne.

Arkadiusz Ogończyk

Arkadiusz Ogończyk

Redaktor prowadzący

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner