Chiny prowadzą zaawansowane prace nad rozwojem pociągów maglev, które mają osiągać prędkość 1000 km/h. Celem jest przezwyciężenie wyzwań związanych z podróżowaniem na relatywnie krótką odległość z prędkością dźwięku, poprzez wykorzystanie technologii 5G, co zapewni niezawodną komunikację i efektywność w czasie rzeczywistym. Nowe pociągi, poruszające się w niemal próżniowych tunelach, mają zrewolucjonizować sposób podróżowania w Chinach, bijąc rekordy prędkości, które dotychczas były zarezerwowane dla samolotów.
Maglev 1000 km/h: przyszłość transportu
Pociągi maglev, które w Chinach są w fazie rozwoju, mają nie tylko przekroczyć prędkość komercyjnych samolotów, ale także umożliwić pasażerom korzystanie z nowoczesnych usług podczas podróży. W trakcie jazdy, z prędkością nawet 1000 km/h, pasażerowie będą mogli oglądać filmy w jakości Ultra HD lub grać w gry online, korzystając z technologii 5G. Obecnie, w Chinach pociągi dużych prędkości poruszają się z prędkością 350 km/h, więc jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prędkość ta wzrośnie niemal trzykrotnie.
Komunikacja w pociągach maglev: wyzwanie na prędkości bliskiej dźwięku
Jednym z głównych wyzwań związanych z szybkim ruchem pociągów maglev jest zapewnienie stabilnej komunikacji w czasie rzeczywistym. W szczególności, przy prędkościach bliskich dźwiękowym, częstotliwości sygnałów wykorzystywanych do przesyłania danych mogą ulegać zakłóceniom, co powoduje problemy z transmisją. Również instalacja stacji bazowych w tunelach próżniowych stwarza trudności, ponieważ drgania mogą sprawić, że anteny przestaną działać poprawnie, co zagraża stabilności całego systemu.
Zespół naukowców z Uniwersytetu Południowo-Wschodniego, pod przewodnictwem profesora Song Tiechenga, opracował innowacyjne rozwiązanie tego problemu. Proponują oni układ dwóch równoległych kabli wzdłuż wewnętrznych ścian tunelu, które będą emitować sygnały elektromagnetyczne. Dzięki temu możliwe będzie utrzymanie stabilnej komunikacji między smartfonami a siecią 5G, nawet przy tak ekstremalnych prędkościach. Testy komputerowe wykazały, że takie podejście pozwala na minimalizowanie zakłóceń spowodowanych przesunięciem częstotliwości.
Próby napędu w największym na świecie ośrodku badawczym
Chiny zainwestowały również w największą na świecie bazę badawczą pociągów maglev w prowincji Shanxi, gdzie trwają próby napędu na pełnowymiarowych prototypach. Ośrodek w Datong jest miejscem, gdzie testowane są zaawansowane systemy napędowe do pociągów poruszających się w niemal próżniowych tunelach.
Wielu chińskich miastach trwają już nawet starania o zatwierdzenie budowy pierwszych komercyjnych linii maglev w próżniowych tunelach. Projekt, znany jako „hyperloop”, pierwotnie zaproponowany przez Elona Muska, zyskał nowe życie w Chinach, które są jedynym krajem aktywnie rozwijającym tę technologię po tym, jak Musk porzucił pomysł z powodu trudności technologicznych i finansowych.
Chiny od 15 lat inwestują ogromne sumy w rozwój infrastruktury kolejowej o dużych prędkościach, co daje im solidne podstawy do realizacji projektu hyperloop. Między innymi planowane są trasy łączące Pekin z Shijiazhuang, mające na celu odciążenie istniejących dróg transportowych, oraz linie łączące Guangzhou i Shenzhen, kluczowe ośrodki gospodarcze w regionie Azji-Pacyfiku. Pierwsza linia hyperloop ma być uruchomiona do 2035 roku, choć wymaga jeszcze wielu prac nad bezpieczeństwem, regulacjami i infrastrukturą.