Autonomiczne pojazdy to obiecująca przyszłość transportu, ale najnowszy incydent z udziałem autonomicznej taksówki Waymo pokazuje, że technologia wciąż nie jest wolna od błędów. W jednym z amerykańskich miast Jaguar I-Pace wyposażony w system Waymo niespodziewanie utknął na niewielkim rondzie, krążąc wokół niego aż 37 razy. Problematyczna „karuzela” zakończyła się dopiero po interwencji operatorów.
Choć w pojeździe nie było pasażera, lokalni mieszkańcy szybko zauważyli nietypowe zachowanie samochodu, które przyciągnęło uwagę mediów. Waymo, należące do koncernu Alphabet (spółki-matki Google), przyznało się do usterki i poinformowało, że problem został rozwiązany dzięki aktualizacji oprogramowania. Firma nie podała jednak szczegółowych informacji o przyczynach błędu.
A Waymo robotaxi recently encountered a glitch, causing it to drive in an endless loop. While the company reassured the public that no passengers were on board, this statement only seemed to heighten the public’s concern.
How do you feel about the reliance on technology in our… pic.twitter.com/zSBFwiZVmZ
— 𝕏 Ali Al Samahi 𝕏 (@alsamahi) December 14, 2024
Powtarzające się problemy
To nie pierwszy przypadek, kiedy autonomiczne taksówki Waymo napotkały trudności. Wcześniej w San Francisco kilka pojazdów zablokowało ruch na ulicy, zatrzymując się bez powodu w porannej mgle. W innej sytuacji autonomiczne auta wywołały niezadowolenie mieszkańców, gdy w nocy masowo uruchamiały klaksony, powodując hałas.
Eksperci wskazują, że technologia Waymo, choć zaawansowana, wymaga dalszego dopracowania, szczególnie w kontekście radzenia sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami na drodze.
Ekspansja na horyzoncie
Obecnie flota Waymo obsługuje przede wszystkim miasta o stabilnych warunkach pogodowych, takich jak San Francisco, Los Angeles czy Phoenix. Firma planuje jednak ekspansję na chłodniejsze i bardziej wymagające regiony. Incydenty takie jak ten na rondzie wskazują jednak, że droga do całkowicie niezawodnego transportu autonomicznego może być dłuższa, niż początkowo zakładano.