Sztuczna inteligencja na dobre zadomowiła się w świecie akademickim. Według najnowszego raportu Higher Education Policy Institute (HEPI) aż 92% studentów w Wielkiej Brytanii używa narzędzi generatywnej AI, takich jak ChatGPT, w trakcie nauki. Co więcej, 88% badanych przyznało się do korzystania z AI podczas egzaminów, co stanowi ogromny wzrost w porównaniu z wynikami analogicznego badania z lutego 2024 roku, gdzie wartości te wynosiły odpowiednio 66% i 53%.
Najczęściej wymieniane powody to oszczędność czasu, poprawa jakości pracy oraz możliwość natychmiastowego wsparcia. Z raportu wynika również, że studenci z zamożniejszych rodzin, osoby studiujące kierunki STEM (nauki ścisłe i techniczne) oraz mężczyźni są bardziej entuzjastycznie nastawieni do korzystania z AI.
Z drugiej strony, nie brakuje sceptyków. Największe obawy dotyczą:
- Możliwości oskarżeń o oszustwa akademickie,
- Błędnych wyników generowanych przez AI (tzw. „halucynacje”),
- Stronniczości w treściach tworzonych przez algorytmy.
Raport wskazuje, że kobiety oraz młodsi studenci częściej wyrażają obawy wobec wykorzystania AI.
Polityka uczelni wobec sztucznej inteligencji
Pomimo tak powszechnego wykorzystywania AI przez studentów, większość uczelni dobrze radzi sobie z wyznaczaniem jasnych zasad. 80% badanych uważa, że ich szkoła ma przejrzystą politykę dotyczącą AI. Co ciekawe, 76% studentów sądzi, że ich uczelnia jest w stanie wykryć użycie AI w pracach zaliczeniowych, mimo że niemal 9 na 10 przyznało się do korzystania z niej.
Pozytywną zmianą jest także lepsze przygotowanie kadry akademickiej. W porównaniu do zeszłego roku niemal dwukrotnie wzrosła liczba studentów, którzy twierdzą, że ich wykładowcy są dobrze przygotowani do pracy z AI – z 18% w 2024 roku do 42% w 2025 roku.
Najnowsze dane HEPI jasno pokazują, że AI stała się nieodłącznym elementem studiów. Studenci chętnie korzystają z jej wsparcia, choć niektórzy nadal mają wątpliwości co do jej wiarygodności i uczciwości. Jednocześnie uczelnie wydają się coraz lepiej przystosowane do nowej rzeczywistości, co sugeruje, że sztuczna inteligencja w edukacji to trend, który będzie się tylko umacniał.