W czasach, w których bardziej niż kiedykolwiek wcześniej technologia stanowi kluczowe wsparcie w procesie edukacji dzieci i młodzieży, firma HP Inc. oraz Fundacja Media 3.0 podjęły wspólne prace nad stworzeniem Nowej Akademii — ogólnodostępnej platformy edukacyjnej. Nowa Akademia skierowana jest do uczniów szkół ponadpodstawowych, zapewniając im praktyczny i interaktywny sposób przyswajania wiedzy. Do tej pory zgromadziła już ponad 19 tys. użytkowników, którzy korzystają z kursów skupiających się na takich zagadnieniach, jak: ochrona środowiska, przedsiębiorczość, programowanie, zrównoważony rozwój, druk 3D, grywalizacja czy start-upy społeczne.
Nowa Akademia to nie tylko angażująca i merytoryczna platforma, która pozwala na to, aby młodzież patrzyła na nowe technologie jak na narzędzia ułatwiające życie. To także miejsce, gdzie można się sprawdzić w wielu obszarach, bezpośrednio „dotknąć” wiedzy. Opracowane i udostępniane przez nas kursy mają charakter otwarty i mogą z nich korzystać uczniowie indywidualnie w zakresie swoich zainteresowań, jak również nauczyciele, którzy mogą wykorzystać kursy podczas lekcji – w wielu przypadkach z elementami grywalizacji i współpracy, co niezwykle pozytywnie wpływa na emocje wśród uczestników – tłumaczy Łukasz Żyła, Prezes Fundacji Media 3.0.
Nieco ponad 8 miesięcy działania platformy pokazało jakim powodzeniem cieszy się e-learning i jak chętnie uczniowie i nauczyciele poszerzają zakres wiedzy i materiału za pomocą dodatkowych narzędzi. Dostępne na platformie materiały są zgodne z obowiązującą podstawą programową i stanowią doskonałe uzupełnienie zajęć realizowanych w szkolnych klasach. Dodatkowo, zasięg innowacyjnej Nowej Akademii pomimo powrotu do nauki stacjonarnej nieustannie się zwiększa, dając dostęp do nowoczesnego nauczania wszystkim tym, którzy tego potrzebują – zwłaszcza młodzieży, która pragnie rozwijać się w kierunku nowoczesnych technologii. Działania platformy są i będą rozwijane, przede wszystkim, w stronę nauki programowania i wykorzystania narzędzi informatycznych, ale będą jednocześnie oferowały wiedzę z innych obszarów, która może stać się nierzadko pasją lub nawet przyszłym zawodem.
Szczególnym zainteresowaniem wśród użytkowników Nowej Akademii cieszył się Mini Hackathon, w ramach którego uczniowie wraz z nauczycielami projektowali aplikacje na zadany temat. Do tej pory odbyły się dwie edycje tego projektu — jedna poświęcona była ochronie środowiska (72 zgłoszenia), a druga recyklingowi (92 zgłoszenia). Na stronie znajdują się również ciekawe materiały i treści oferowane przez HP Life, które uzupełniają wiedzę przygotowaną lokalnie. HP Life to bezpłatna platforma szkoleniowa, zapewniająca darmowe kursy e-learningowe – zarówno dla przedsiębiorców, jak i studentów (działa od 2012 roku i ma ponad milion zarejestrowanych użytkowników).
Świat jak i edukacja zmieniają się zawrotnym tempie. W HP zauważamy jak wielki potencjał drzemie
w interaktywnej nauce. Zależy nam też na tym, aby edukować — mówić o tym, że nowe technologie poprawiają komfort i jakość naszego życia. Pragniemy dostarczać narzędzia, dzięki którym młodzi ludzie będą mogli poszerzyć swoje horyzonty i zdobywać wiedzę. Naszą misją jest także budowanie postawy obywatelskiej, dlatego w każdym kursie Akademii znajdują się elementy realnie wpływające na otaczającą nas rzeczywistość. Przykładowo, dzięki kursowi łączącemu IT i ochronę środowiska można monitorować rzeczywiste drzewa, przeznaczone do wycinki. Głęboko wierzymy w to, że Nowa Akademia będzie dla kogoś początkiem drogi w programowaniu albo zrodzi pomysł na własny biznes w przyszłości. Możliwości jest wiele, dlatego pełni zapału dalej będziemy rozwijać naszą inicjatywę — mówi Andrzej Sowiński, Dyrektor Zarządzający, HP Inc Polska.
Głównym sponsorem Nowej Akademii jest firma HP – jeden z liderów branży technologicznej. Ta inicjatywa stanowi cześć strategii firmy HP, aby stać się najbardziej zrównoważoną i dbającą o równe szanse organizacją technologiczną na świecie. Jest również pochodną misji HP, której celem jest przyspieszenie dostępu do rozwiązań cyfrowych dla 150 milionów ludzi do 2030 r.