Lato to czas wytchnienia i odprężenia. To czas gdy korzystna aura kusi do podróży zarówno bliskich, jak i tych bardziej odległych. Konsumenci w tym okresie pragną bezproblemowego wypoczynku i unikania wszelkich niedogodności, które mogłyby zakłócić letni spokój. Nikt nie chce marnować cennych chwil na komplikacje przy kasie, czy podczas zakupów online.
Sezon letni jak zwykle otwiera przed przedsiębiorcami drzwi do obsługi klienta na jeszcze wyższym poziomie. W tym czasie wielu z nas podróżuje, nierzadko poza granice kraju, dokonując licznych i różnorodnych płatności. W tych chwilach bezpieczeństwo i komfort stają się priorytetem.
Wraz ze wzrostem wydatków w okresie wakacyjnym, firmy muszą optymalizować swoje rozwiązania płatnicze, by zapewnić klientom płynność i komfort zakupów. Niezależnie od tego, czy chodzi o płatności zbliżeniowe, opcje „kup teraz, zapłać później”, czy usługi uzupełniające lub wzbogacające nasze zakupy, obserwujemy głęboką zmianę w podejściu firm do transakcji z klientami. W świetle wyników raportu Endava’s Global Payments Report 2022-2023, sposób, w jaki przedsiębiorstwo zarządza płatnościami, może stać się kluczową przewagą na rynku.
Jakie kluczowe trendy zauważyliśmy w tym sezonie?
- Płatności zbliżeniowe akceptowane niemal wszędzie. Noszenie ze sobą portfela już dawno stało się passé. Pozostawienie go w domu jest zdecydowanie bezpieczniejsze, zwłaszcza gdy dostęp do karty płatniczej możemy uzyskać nie tylko za pomocą smartfona, ale także smartwatcha. W Polsce już dawno 100 proc. terminali płatniczych akceptuje płatności zbliżeniowe, a i za granicą widać coraz większą poprawę w tym obszarze. Jak pokazują dane z naszego raportu, nawet najmniejsze przedsiębiorstwa w Europie są mniej uzależnione od gotówki niż największe firmy w Stanach Zjednoczonych.
- Kup teraz, zapłać później. Według danych Mastercard 68% polskich konsumentów lubi korzystać z tego rozwiązania płatniczego w przypadku większych lub niespodziewanych zakupów. Jeśli zauważymy ciekawą wakacyjną okazję last minute, a do wypłaty zostało jeszcze kilka dni, to właśnie płatność odroczona może pomóc w utrzymaniu domowego budżetu na bezpiecznym poziomie.
- Usługi dodane (Value-Added Services- VAS). Coraz częściej sklepy nie tylko przyjmują płatności ale także starają się zaoferować nam dodatkowe usługi uzupełniające nasz zakup. Przykład? Gdy kupujemy telefon, sklep chętnie zaproponuje nam jego dodatkowe ubezpieczenie.
- Darmowa dostawa, bezproblemowe zwroty. Lato to sezon na nowe ubrania i akcesoria. Jeśli ostatnią letnią garderobę skompletowaliśmy rok temu, istnieje duża szansa, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy zmienił się nasz rozmiar lub styl. Darmowa dostawa jest już dobrą zachętą do zakupów w danym sklepie, ale możliwość dokonania bezproblemowego zwrotu w przypadku otrzymania niewłaściwego rozmiaru jest jeszcze lepszą opcją.
- Subskrypcje. Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z potencjału regularnie kupowanych produktów, oferując je w ramach cyklicznej subskrypcji. Od karmy dla zwierząt domowych po szampon do włosów, wszystkie regularne zakupy można przekształcić w powtarzające się przychody, oferując klientowi opłacalną subskrypcję, a tym samym ułatwiając mu życie. Jest to ważne zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy między podróżami pozostaje niewiele czasu na codzienne sprawunki.
- Dogłębna analiza. Firmy coraz chętniej analizują dane związane z transakcjami – rodzaje kupowanych produktów, godziny w których popyt osiąga szczyt czy najpopularniejsze metody płatności. Dzięki temu mogą w coraz większym stopniu rozumieć potrzeby i preferencje swoich klientów, a tym samym oferować im ofertę skrojoną do ich potrzeb.
- Płatności P2P. Coraz więcej małych firm preferuje płatności mobilne P2P, takie jak BLIK, zamiast tradycyjnych płatności kartą. Ich atrakcyjność polega na natychmiastowym otrzymaniu środków i niższych kosztach transakcji. Jednak pomimo tych zalet, metoda ta może być mniej wygodna i efektywna czasowo w porównaniu do tradycyjnych płatności zbliżeniowych.
Sezon letni dobiega końca. Powyższe trendy wskazują, jak firmy dostosowują się do nowych wyzwań, współpracując z zaufanymi partnerami, takimi jak Endava. Ich celem jest zapewnienie klientom płynnych, bezproblemowych transakcji. Dzięki temu uzyskują przewagę w tym szybko zmieniającym się obszarze.
Wykorzystywanie najnowocześniejszych technologii i rozwiązań cyfrowych stanowi sedno tych zmian, sprawiając, że transakcje stają się bardziej bezpieczne, wydajne i przyjazne dla użytkownika. Ponieważ klienci nadal szukają prostoty i łatwości w swoich transakcjach, takie innowacyjne rozwiązania płatnicze będą tylko nabierać na znaczeniu, kształtując przyszłość handlu.
A okres letni to zawsze czas, w którym rozwiązania płatnicze przechodzą prawdziwy test.
Autor: Krzysztof Araszewicz, Business Analist, Endava