Więcej funduszy na autorskie gry wideo, a w efekcie szybszy czas ich realizacji. Tak w skrócie wygląda nowy model biznesowy uruchomiony przez akcelerator ARP Games. Ogłoszona podczas konferencji prasowej na Game Jam Square, kolejna, piąta edycja programu akceleracyjnego, będzie opierała się na nowych zasadach. Jednocześnie Totalizator Sportowy oraz Polska Liga Esportowa ogłosiły rozpoczęcie współpracy na cały rok 2019. W wydarzeniu uczestniczył premier Mateusz Morawiecki.
„To moje kolejne spotkanie z branżą gamingową i jestem pełen podziwu dla tego, co kreatywne zespoły programistów potrafią wymyślić. Jesteśmy obecnie w fazie wzrostowej, jeśli chodzi o branżę gier komputerowych. Staramy się jako rząd wspierać w różne możliwe sposoby tego typu zagadnienia jak imprezy gamingowe, e-sportowe, hackatony czy wydarzenia takie jak Game Jam Square. To wspaniały sposób na promocje kultury oraz wspaniałej polskiej historii. To, co było pięknego wśród zespołów, z którymi miałem rozmawiać to interdyscyplinarność. W czym my mamy przegonić zachód, jeśli nie w branży gamingowej, czy e-sportowej, która łączy w przepiękny sposób sport z relaksem, rozrywkę z kulturą, ale również Polskę z zagranicą. Jestem bardzo wdzięczy tym wszystkim młodym ludziom i pasjonatom, że budują kreatywną branżę przyszłości” – powiedział Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów
ARP Games gwarantuje wsparcie najlepszych autorskich projektów nawet do 100% kosztów produkcji.
„Rynek gier wideo już w ubiegłym roku osiągnął wartość ponad 130 mld dolarów. Tylko w Polsce działa już ponad 300 firm zajmujących się produkcją gier, których wartość szacuje się z kolei na ponad pół miliarda dolarów. To niezwykle perspektywiczny sektor gospodarki, w którego akcelerację jako ARP jesteśmy mocno zaangażowani. Jego piękno bierze się z tego, że premiuje pomysłowość i kreatywność dużo bardziej niż zasoby kapitałowe i pozycję rynkową wielkich firm. Co więcej, jest ze swojej natury biznesem globalnym. Warto także uświadomić sobie, że Game Development stanowi podstawę dla tworzenia i rozwijania się innych branż, takich jak e-sport czy dystrybucja cyfrowa, której wartość w ciągu najbliższego roku ma wzrosnąć dwukrotnie” – mówił Dariusz Śliwowski, Wiceprezes ARP S.A.
W ramach programu akceleracyjnego zespoły mogą liczyć na wsparcie finansowe, opiekę mentora, specjalistyczne szkolenia i udział w branżowych wydarzeniach. Po trzech miesiącach najlepsi przechodzą do etapu inwestycyjnego, który wiąże się z założeniem spółki.
“Akcelerator ma pomóc zespołom tworzącym gry komputerowe przygotować taki tytuł, który zainteresuje światowy rynek. Dlatego z naszej strony mogą liczyć na pomoc na każdym etapie produkcji. Do tej pory co drugi projekt spośród zakwalifikowanych do programu, przeszedł do fazy inwestycyjnej, a na wsparcie zespołów przeznaczyliśmy ponad 1,3 mln zł” – mówił dr Remigiusz Kopoczek, prezes ARP Games
Nowo powstałe spółki otrzymują wsparcie mentora oraz środki finansowe niezbędne do sfinalizowania produkcji gry w wysokości 100% kosztów. Na tym etapie każdy projekt traktowany jest indywidualnie.
Odnotowano już pierwsze sukcesy. Spółka 2BIGO, która powstała w ramach programu akceleracyjnego, tworzy grę pt. „Lumberhill”. Pomysł spodobał się firmie East2West ze Stanów Zjednoczonych, która podjęła decyzję o wydaniu gry. Ujrzy ona światło dzienne na początku przyszłego roku.
Oprócz ogłoszenia przez ARP Games startu kolejnej edycji programu akceleracyjnego, miłośnicy rozrywki elektronicznej mogli też być świadkami zapoczątkowania całorocznej współpracy Totalizatora Sportowego oraz Polską Ligę Esportową. Marka LOTTO została partnerem tytularnym Dywizji Profesjonalnej, a co za tym idzie, również jednym z podmiotów wspierających Ligę. Rozgrywki dla Profesjonalistów mają na celu wspieranie oraz odkrywanie młodych talentów sportów elektronicznych w Polsce. Tym samym Dywizja pozwala na inwestycje w początkujących, dobrze rokujących zawodników.
„Wejście Totalizatora Sportowego i marki LOTTO w Polską Ligę Esportową oraz wszystkie inne inicjatywy spółki związane z polskim gamingiem są najlepszym dowodem na to, że patrzymy na współpracę ze środowiskiem e-sportowym jako działanie długofalowe, mając oczywiście na uwadze standardy bezpiecznej i odpowiedzialnej rozrywki. Nasze zainteresowanie rynkiem gamingowym, to między innymi efekt kolejnej dynamicznej fazy rozwoju jaką przechodzi spółka w ostatnim czasie. Od niedawna bowiem na polskim rynku istnieje możliwość grania online w najpopularniejsze gry LOTTO. Jesteśmy największym mecenasem polskiego sportu, chcemy być także postrzegani przez graczy jako największy mecenas polskiego e-sportu” – powiedział Olgierd Cieślik, Prezes Zarządu Totalizatora Sportowego
Totalizator Sportowy, właściciel marki LOTTO, od wielu lat jest największym mecenasem polskiego sportu. Spółka wspiera jego rozwój na kilku poziomach, m.in. poprzez przekazywanie środków z dopłat do gier liczbowych i loterii pieniężnych. Od 1994 roku było to ponad 12 mld złotych.
Po wielu latach wspierania przez Totalizator Sportowy rozwoju polskiego sportu przyszedł czas na e-sport. Ogłoszenie współpracy Totalizatora Sportowego oraz Polskiej Ligi Esportowej można traktować jako rozpoczęcie przełomowego okresu dla miłośników wirtualnej rozrywki.
Źródło: Game Jam Square