ASUS GTX 1080 Strix Gaming – test wydajnej karty graficznej

Trochę teorii.

Z racji tego, że jest to pierwszy obszerniejszy tekst nt. Pascali nie wypada nie wspomnieć o tym, co przyniosła nowa architektura. Jedną z ważniejszych nowości jest nowy 16-nanometrowy proces technologiczny, dzięki któremu uzyskano o wiele większe możliwości w budowie układu, co można zaobserwować chociażby w przypadku GTX 1080. Tu w rdzeniu o powierzchni 314 mm2 Nvidia zmieściła 7,2 mld tranzystorów. Dla porównania rdzeń TItan’a X miał powierzchnię 600 mm2  i mieścił w sobie 8 mld tranzystorów. Nowe procesory graficzne będą produkowane w fabrykach w technologii FinFET w TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company).

Zastosowany w kartach  z rodziny Pascal rdzeń graficzny zyskał roboczą nazwę GP 100. Zgodnie ze specyfikacją podzielono go na 4 klastry GPC (Graphics Processing Cluster), w których wydzielono po 20 SM (Streaming Multiprocessor), a w nich po 128 rdzeni CUDA. Łatwo za tym policzyć, że rdzeń zastosowany w GTX 1080 (GP104) będzie dysponował 2560 rdzeniami CUDA, 64 ROP i 160 jednostkami teksturującymi.

Nie jest to może zawrotna ilość na tle wspomnianego wcześniej Titana X, ale nowe karty NV nadrabiają to osiągami, które uzyskano chociażby za sprawą taktowania rdzenia 1607 MHz. GTX 1080 jest zatem pierwszą kartą, która w fabrycznej konfiguracji przekroczyła 1,5 GHz. Do dyspozycji rdzenia oddano 8 GB pamięci GDDR5X działających z częstotliwością 1250 MHz
i 256 bitową szynę danych, co przekłada się na przepustowość rzędu 320 GB/s.

Efektywnie jednak przepustowość pamięci jest większa, a to za sprawą ulepszonej, w stosunku do poprzedniej generacji, skuteczności działania sytemu kompresji pamięci. Wprowadzona w Pascalach technologia GPU Boost 3.0 umożliwia automatyczne podniesienie taktowania rdzenia pod obciążeniem do 1733 MHz (wersja referencyjna), dzięki czemu moc obliczeniowa oscyluje w granicach 8873 gigaflopy.

Obok usprawnienia pamięci oraz architektury nowych procesorów graficznych, Nvidia wprowadza w GTX 1080 szereg pomniejszych, aczkolwiek nie tylko, modyfikacji. Producent zastąpił stare wyjścia HDMI 2.0 i DisplayPort 1.2 ich nowszymi odpowiednikami. Do połączenia kart w SLI wprowadzono 3 nowe mostki SLI HB (high bandwidth) które, dzięki jednoczesnemu wykorzystaniu obu połączeń dostępnych na laminacie karty, powinny uzyskać podwojoną wydajność.

Oprócz szerokiej gamy modyfikacji sprzętu do dyspozycji użytkowników oddano szereg funkcji programowych skrojonych pod kątem graczy. Wśród nich na uwagę zasługują technologie Fast Sync oraz Ansel.

Pierwsza to swego rodzaju rozwinięcie technologii synchronizacji pionowej.

Druga z wymienionych funkcji skierowana jest do wielbicieli screenshotów i zgodnie z danymi ze strony NVIDII ma się charakteryzować następującymi cechami:

  • Swobodna kamera – wykonuj ujęcia w dowolnym miejscu, z dowolnej perspektywy.
  • Filtry przetwarzania końcowego – modyfikuj wygląd i atmosferę swoich ulubionych gier.
  • Przechwytywanie obrazu w trybie EXR – rejestruj obrazy o najszerszym spektrum kolorów, aby uzyskiwać materiały o jakości HDR.
  • Superrozdzielczość – uchwyć na swoich obrazach każdy szczegół, rejestrując je w najwyższej rozdzielczości.
  • Przechwytywanie 360 – rejestruj obrazy panoramiczne o 360-stopniowym zakresie pola widzenia w trybie mono i stereo.

Nie można jednak zapominać o przygotowaniu Pascala pod kątem HDR, a to dzięki wbudowanej obsłudze palet 12- i 10-bitowych oraz całym mnóstwem opcji wspierających VR. Na koniec, należy wspomnieć o jednej ważnej sprawie. Według NVIDII karty z serii 1080 powinny zastąpić GTX 980, jednak już wyżej porównywałem je do najwydajniejszych modeli poprzedniej generacji i tak też będą się plasować karty z tej serii.

GTX 1080 GTX 980 GTX 980 Ti Titan X
Proces technologiczny 16 nm FinFET 28 nm 28 nm 28 nm
Architektura Pascal Maxwell Maxwell Maxwell
Rozmiar rdzenia 314 mm2 398 mm2 601 mm2 601 mm2
GPU GP104 GM204 GM200 GM200
Liczba tranzystoró&w 7,2 mld 5,2 mld 8,0 mld 8,0 mld
SM 20 16 22 24
SPU 2560 2048 2816 3072
TMU 160 128 176 192
ROP 64 64 96 96
Ilość VRAM /typ 8GB GDDR5X 4GB GDDR5 6GB GDDR5 12 GB GDDR5
Zegar bazowy 1607 MHz 1127 MHZ 1000 MHZ 1002 MHZ
Zegar Boost 1733 MHZ 1216 MHZ 1076 MHZ 1139 MHz
Rzeczywiste taktowanie VRAM 1250 MHz 1750 MHz 1750 MHz 1753 MHz
Efektywne taktowanie VRAM 10 000 MHz 7000 MHz 7000 MHz 7012 Mhz
Magistrala danych 256 bit 256 bit 384 bit 384 bit
Przepustowość pamięci 320 GB/s 224 GB/s 337 GB/s 336 GB/s
Złącza zasilania 1x 8 pin 2x 6 pin 1×6 pin 1×8 pin 1x 6 pin 1x 8 pin
TDP 180 W 165 W 250 W 250 W
Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner