Blue Skies Space, brytyjski startup, planuje wprowadzenie na rynek nowej usługi polegającej na sprzedaży danych astronomicznych. Firma zamierza wystrzelić swojego pierwszego satelitę we współpracy z programem rideshare SpaceX, i swoimi działaniami zrewolucjonizować badania kosmiczne.
Blue Skies Space nie buduje własnej satelity, tylko zleca prace inżynieryjne bardziej doświadczonym producentom, takim jak węgierski C3S i holenderski Isisspace. Dane zbierane przez satelitę – nazwaną Mauve – będą mogły być sprzedawane jako usługa.
Choć wiele prywatnych firm już zbiera i monetyzuje podobne dane, Blue Skies Space planuje wprowadzić nowe podejście. Firma z Londynu zajmie się spektroskopią astronomiczną, czyli badaniem jasności promieniowania określonej długości fali elektromagnetycznej, skupiając się na falach emitowanych przez gwiazdy. Zebrane przez nich dane mają bardzo dokładnie gromadzić wiedzę o tym jaki jest skład gwiazd, ich temperatura, gęstość, masa, odległość od Ziemi, jasność itd.
Samą rewolucją nie jest sposób badania, tylko to, że naukowcy i badacze będą mieli łatwiejszy dostęp do wysokiej jakości nieprzetworzonych informacji, za sprawą planowanej subskrypcji. A wiadomo, że nic tak nie przyspiesza postępu jak upowszechnianie wiedzy. Trzymajmy zatem kciuki za powodzenie planu Blue Skies Space.