Blue Skies Space, brytyjski startup, planuje wprowadzenie na rynek nowej usługi polegającej na sprzedaży danych astronomicznych. Firma zamierza wystrzelić swojego pierwszego satelitę we współpracy z programem rideshare SpaceX, i swoimi działaniami zrewolucjonizować badania kosmiczne.

Blue Skies Space nie buduje własnej satelity, tylko zleca prace inżynieryjne bardziej doświadczonym producentom, takim jak węgierski C3S i holenderski Isisspace. Dane zbierane przez satelitę – nazwaną Mauve – będą mogły być sprzedawane jako usługa.

mauve
Mockup satelity Mauve

Choć wiele prywatnych firm już zbiera i monetyzuje podobne dane, Blue Skies Space planuje wprowadzić nowe podejście. Firma z Londynu zajmie się spektroskopią astronomiczną, czyli badaniem jasności promieniowania określonej długości fali elektromagnetycznej, skupiając się na falach emitowanych przez gwiazdy. Zebrane przez nich dane mają bardzo dokładnie gromadzić wiedzę o tym jaki jest skład gwiazd, ich temperatura, gęstość, masa, odległość od Ziemi, jasność itd.

Samą rewolucją nie jest sposób badania, tylko to, że naukowcy i badacze będą mieli łatwiejszy dostęp do wysokiej jakości nieprzetworzonych informacji, za sprawą planowanej subskrypcji. A wiadomo, że nic tak nie przyspiesza postępu jak upowszechnianie wiedzy. Trzymajmy zatem kciuki za powodzenie planu Blue Skies Space.

Arkadiusz Ogończyk

Arkadiusz Ogończyk

Redaktor prowadzący

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner