Intel przeprowadził badanie „Passenger Economy” dotyczące potencjalnych skutków gospodarczych popularyzacji autonomicznej jazdy. Z prognoz opracowanych przez firmę analityczną Strategy Analytics wynika, że w niedalekiej przyszłości może czekać nas gwałtowny wzrost w analizowanym sektorze — od poziomu 800 miliardów USD w roku 2035 do 7 bilionów USD w roku 2050.
Historia pokazuje, że technologia jest katalizatorem poważnych zmian społecznych, a firmy stają przed wyzwaniem dostosowania się do nich, w przeciwnym razie ryzykując rynkową porażkę. Nowe modele biznesowe oparte na nowych technologiach i wszechobecnej łączności i doprowadziły do powstania całkowicie nowych rodzajów ekonomii. Nie inaczej będzie z samochodami bez kierowców.
„Firmy już teraz powinny zacząć myśleć o strategii dotyczącej autonomicznego prowadzenia pojazdów” — powiedział Brian Krzanich, dyrektor generalny firmy Intel. „Niecałe dziesięć lat temu nikt nie mówił jeszcze o możliwej ekonomii współdzielenia (ang. sharing economy) ani o powszechnym wykorzystywaniu takich rozwiązań, bo nic nie zapowiadało ich pojawienia się. Właśnie dlatego rozmawiamy o ekonomii pasażerskiej już teraz. Chcemy uświadomić ogromne możliwości, jakie się pojawią, kiedy samochody staną się najpotężniejszymi urządzeniami mobilnymi, a ich kierowcy staną się pasażerami”.
Fundamentem ekonomii pasażerskiej będą autonomiczne pojazdy i inteligentne technologie miejskie. Czas, który dotychczas kierowcy poświęcali na prowadzenie pojazdów, otworzy przed nimi nowe możliwości, prowadzące do stopniowej rekonfiguracji całych branż i kreowania nowych sektorów „Przyszłość mobilności, rozwój gospodarczy i nowe szanse wzrostu, takie jak ekonomia pasażerska, wymagają ciągłego dialogu. Cieszę się na myśl o współpracy z Intelem, prowadzeniu otwartej dyskusji i przyglądaniu się możliwym rozwiązaniom z perspektywy różnych branż, które będą kształtować naszą przyszłość — począwszy od producentów aut, poprzez inwestorów i decydentów, a skończywszy na startupach” — zauważa Greg Lindsay, urbanista i futurysta zajmujący się tematyką mobilności.
W przygotowanym raporcie starano się ocenić wartość nowych możliwości gospodarczych, uwzględniając punkt widzenia zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstw. Rozpoczęto tworzenie scenariuszy użytkowych umożliwiających opracowanie realistycznych strategii zmian. „Technologia autonomicznego prowadzenia pojazdów doprowadzi do zmian w wielu branżach i wykreowania nowej rzeczywistości. Jej pierwsze elementy będzie można obserwować w sektorze B2B” — uważa prezes firmy Strategy Analytics i współautor badania, Harvey Cohen. „Różnorodne opcje związane z pojazdami bez kierowców pojawią się najpierw na rynkach rozwiniętych, prowadząc do zmian w sektorze dostaw kurierskich i transportów towarowych na długich trasach. Zmniejszą problem niedoborów kierowców na świecie i będą odpowiadać za dwie trzecie przychodów prognozowanych w początkowym okresie”.
Najważniejsze wnioski płynące z raportu:
- Biznesowe wykorzystanie mobilności jako usługi (ang. Mobility as a Service, MaaS) powinno wygenerować 3 biliony USD przychodu, czyli 43% całej ekonomii pasażerskiej.
- Według prognoz konsumenckie wykorzystanie oferty MaaS osiągnie wartość 3,7 biliona USD, jeśli chodzi o przychody, czyli prawie 55% całej ekonomii pasażerskiej.
- Kolejne 200 miliardów USD przychodu ma zostać wygenerowane z coraz powszechniejszego wykorzystywania przez konsumentów innowacyjnych aplikacji i usług, które rozwijać się będą wraz z popularyzacją autonomicznej jazdy.
- Można oczekiwać, że w latach 2035–2045 samochody bez kierowców przyczynią się do uratowania życia 585 tys. osób.
- Pojazdy tego typu mają umożliwić dojeżdżającym do pracy w najbardziej zatłoczonych miastach świata zaoszczędzenie ponad 250 milionów godzin.
- Dzięki ekonomii pasażerów w latach 2035–2045 koszty bezpieczeństwa publicznego związane z wypadkami drogowymi mogą się zmniejszyć o ponad 234 miliardy USD.
- Kluczowe elementy przyszłych scenariuszy analizowanych w badaniu:
- Auto-wygoda. Jadące samochody staną się miejscem, w którym można robić niemal wszystko. Pojazd będzie można przekształcić w restaurację na kołach, mobilny gabinet lekarski, salon kosmetyczny, a nawet skromny hotel.
- Reklama zależna od lokalizacji. Reklama oparta na lokalizacji będzie zyskiwać na znaczeniu, otwierając nowe możliwości przed reklamodawcami
- Mobilność jako dodatkowa zachęta. Pracodawcy, budynki biurowe, kompleksy apartamentowe, kampusy uniwersyteckie i osiedla mieszkaniowe będą oferować MaaS w formie wartości dodane do swojej oferty lub dodatek do wynagrodzenia.
Z całym raportem i materiałami dodatkowymi można zapoznać się pod linkiem.
Źródło: Intel