Ogniwa 4680 miały być przełomem w strategii Tesli na rynku samochodów elektrycznych, obiecując wyższą wydajność, niższe koszty produkcji oraz dłuższy zasięg pojazdów. Firma już wprowadziła te baterie do niektórych swoich modeli, w tym nowego Cybertrucka. We wrześniu Tesla ogłosiła znaczący kamień milowy, osiągając produkcję 100 milionów ogniw 4680, zaledwie trzy miesiące po ogłoszeniu, że wyprodukowała ich 50 milionów. Tempo produkcji wyraźnie przyspieszyło, ale wyzwania technologiczne związane z tymi akumulatorami wciąż pozostają.
Konflikt między Muskiem a Zengiem
Według informacji ujawnionych przez Reuters, doszło do napiętej debaty pomiędzy Elonem Muskiem a Zeng Yuqunem, prezesem CATL, największego dostawcy baterii dla Tesli w Chinach. W kwietniu Zeng ostro skrytykował strategię Tesli dotyczącą baterii, co wywołało konflikt między dwoma liderami branży. Zeng uważa, że Tesla nie ma wystarczającej wiedzy i doświadczenia, aby skutecznie skalować produkcję ogniw 4680. Jak donosi Reuters, Musk milczał wobec tych zarzutów, a Zeng stwierdził później: „On nie wie, jak zrobić akumulator.”
Problemy techniczne związane z ogniwami 4680 są jednym z głównych powodów do obaw. Tesla napotkała trudności z wytrzymałością tych ogniw – podczas użytkowania niektóre z nich ulegały deformacjom, co mogło prowadzić do ich awarii. Inni producenci, tacy jak Panasonic, również zwracali uwagę na wyzwania związane z produkcją masową tego typu ogniw.
Technologia suchej elektrody: Niedotrzymane obietnice
Jednym z kluczowych elementów strategii Tesli dotyczącej ogniw 4680 jest zastosowanie technologii suchej elektrody, która miała obniżyć koszty produkcji i zwiększyć efektywność baterii. Jednak wdrożenie tej innowacji na dużą skalę okazało się znacznie trudniejsze, niż zakładano. Problemy związane z technologią suchej elektrody stanowią istotną przeszkodę, opóźniając realizację planów Tesli i zmuszając firmę do poszukiwania alternatywnych rozwiązań.
Relacje Tesli z CATL
Tesla i CATL utrzymują złożone, wzajemnie zależne relacje. CATL dostarcza baterie dla Tesli produkowanych w Chinach, w tym modeli sprzedawanych na rynku północnoamerykańskim. CATL specjalizuje się w produkcji baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), które mimo oferowania mniejszego zasięgu niż cylindryczne ogniwa 4680, mają pewne zalety, takie jak niższe koszty produkcji i wyższe bezpieczeństwo.
Spór między Teslą a CATL podkreśla trwającą debatę na temat przyszłości technologii baterii w branży samochodów elektrycznych. Podczas gdy Tesla intensywnie inwestuje w rozwój swoich ogniw 4680, CATL oraz inni producenci eksperymentują z alternatywami, w tym bateriami LFP oraz nowymi rozwiązaniami, takimi jak baterie półprzewodnikowe.
Styl zarządzania Elona Muska
W wywiadzie dla Reuters Zeng skomentował również styl zarządzania Muska, zwracając uwagę na jego tendencję do wyznaczania ambitnych, często nierealistycznych terminów. Według Zenga, Musk celowo skraca harmonogramy, aby „zmotywować ludzi”, co jednak prowadzi do sceptycyzmu zarówno w branży, jak i wśród klientów. Takie podejście przyczyniło się do licznych opóźnień, szczególnie w przypadku projektów związanych z autonomiczną jazdą.