Inwestycje w startupy zajmujące się sztuczną inteligencją (AI) przekroczyły 3,9 miliarda dolarów w trzecim kwartale 2024 roku.

Według danych śledzonych przez PitchBook w trzecim kwartale 2024 roku fundusze venture capital (VC) zainwestowały 3,9 miliarda dolarów w startupy z sektora generatywnej AI w ramach 206 transakcji (kwota ta nie obejmuje rundy finansowania OpenAI na 6,6 miliarda dolarów.) Z tej sumy 2,9 miliarda dolarów trafiło do firm z siedzibą w USA.

Największymi beneficjentami w trzecim kwartale były firmy takie jak asystent programistyczny Magic (320 milionów dolarów w sierpniu), dostawca wyszukiwania dla przedsiębiorstw Glean (260 milionów we wrześniu) oraz firma zajmująca się analizą biznesową, Hebbia (130 milionów w lipcu). Chiński startup Moonshot AI zebrał 300 milionów dolarów w sierpniu, a japońska firma Sakana AI, skupiona na odkryciach naukowych, zamknęła transakcję na 214 milionów dolarów w zeszłym miesiącu.

Generatywna AI, obejmuje technologie takie jak generatory tekstu i obrazów, asystenci programistyczni oraz narzędzia automatyzacji cyberbezpieczeństwa.

Miliardy na moc obliczeniową

Raport Forrester przewiduje, że 60% sceptyków generatywnej AI zaakceptuje tę technologię, świadomie lub nie, w zadaniach takich jak podsumowania czy rozwiązywanie problemów. To bardziej optymistyczna prognoza niż ta od Gartnera, który na początku roku przewidział, że 30% projektów związanych z generatywną AI zostanie porzuconych po fazie proof-of-concept do 2026 roku.

Jednym z głównych problemów w szerokiej adopcji generatywnej AI są ogromne wymagania obliczeniowe tej technologii. Analitycy z Bain przewidują, że generatywna AI zmusi firmy do budowy centrów danych o gigawatowej skali, które zużyją od 5 do 20 razy więcej energii niż typowe centra danych.

Doprowadziło to do tego, że kilku największych operatorów centrów danych na świecie, w tym Microsoft, Amazon, Google i Oracle, ogłosiło inwestycje w energię jądrową, aby zrównoważyć rosnące zużycie energii nieodnawialnej. Jednak efekty tych inwestycji mogą być widoczne dopiero za kilka lat.

Arkadiusz Ogończyk

Arkadiusz Ogończyk

Redaktor prowadzący

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner