Ponad dwa lata temu, kiedy rozpoczęła się pandemia COVID-19, rynek pracy zrewolucjonizowała praca zdalna, która na stałe zagościła w wielu firmach. Obecnie większość pracowników na całym świecie pracuje w systemie hybrydowym. 11% z nich pracuje wyłącznie stacjonarnie, 6% w domu, 70% od dwóch do czterech dni w biurze[1] a resztę roboczego tygodnia wykonuje swoje obowiązki zdalnie.
Najnowsze badanie firmy HP (HP Global Hybrid Working Survey) na temat pracy hybrydowej ewidentnie pokazuje, że wszyscy teraz znajdujemy się w przełomowym momencie, zarówno pracodawcy jak i pracownicy. Nie możemy już dłużej postrzegać pracy hybrydowej jako chwilowej mody, czy intrygującej nowości. Musimy przyjąć ją za stały element naszej rzeczywistości.
Lepszy model pracy dla milionów, ale…jednak nie dla wszystkich
Z najnowszych badań firmy HP jasno wynika, że miliony ludzi na całym świecie cieszy się z możliwości pracy hybrydowej. Dwie trzecie z nich (63%) twierdzi, że dzięki pracy zdalnej są bardziej produktywni, a 89% uważa, że znacznie poprawia ich samopoczucie[2].
Są też jednak minusy i pewne niebezpieczeństwa wynikające z pracy zdalnej, o których trzeba głośno mówić. Przykładowo, wielu młodych ludzi biorących udział w badaniu HP mówiło o poczuciu „zepchnięcia na margines”, ponieważ nie czują się oni częścią zespołu. Co więcej, jedna na sześć osób (16%) poniżej 30 roku życia uważa, że ich komputer lub laptop nie jest wystarczająco szybki lub dostatecznie niezawodny, aby w pełni uczestniczyć w spotkaniach online, podczas gdy jedna trzecia (30%) badanych doświadczyła pewnego rodzaju wykluczenia i wstydu, ponieważ ich sprzęt nie spełniał specyficznych warunków połączeń zdalnych[3].
Chociaż doświadczenia młodych ludzi związane z pracą hybrydową wydają się być najbardziej polaryzujące, nie są oni osamotnieni. Jeden na sześciu (15%) ze wszystkich pracowników biorących udział w badaniu nadal czuje się pomijany w procesach decyzyjnych, gdy nie jest fizycznie obecny w biurze[4]. Jak zatem możemy mówić o idealnej pracy zdalnej, skoro nie spełnia ona jednak oczekiwań wszystkich?
Co należy zrobić, aby praca hybrydowa była przyjazna dla każdego?
Sukces nowej, hybrydowej kultury pracy zależy od wdrożenia 3 kluczowych zasad – komunikacji, transparentności i współpracy.
- Komunikacja, dlaczego jest najważniejsza?
Aby dobrze czuć się w pracy, którą wykonujemy wszyscy musimy czuć się przede wszystkim widziani i słyszani. Jak pokazują badania HP mniej niż 10 milionów (z 90 milionów) sal konferencyjnych na całym świecie jest wyposażonych w odpowiednie urządzenia do wideokonferencji,[5] które pozwalają na swobodną rozmowę sprzyjającą budowaniu relacji.
Nie dziwi więc fakt, że jeden na pięciu pracowników (20%) uważa, że nie jest w stanie właściwie śledzić przebiegu spotkań online, a jedna trzecia (37%) jest zdania, że odbiór ich pomysłów jest zdecydowanie skuteczniejszy przy osobistym kontakcie.[6] Prawda jest taka, że podczas spotkań na Teamsach czy Zoomie bardzo łatwo jest zagłuszyć i zepchnąć na boczny tor osoby, które nie mają aż takie siły przebicia. Jeśli więc pracodawcom zależy na tym, aby praca zdalna przynosiła wymierne korzyści wszystkim, inwestowanie w technologię umożliwiającą pracownikom poczucie prawdziwej łączności – niezależnie od tego, gdzie się aktualnie znajdują – musi być dla nich absolutnym priorytetem. Technologia HP Presence dla przestrzeni konferencyjnych i komputerów PC rozwiązuje problem marginalizacji pracowników. Jest to możliwe dzięki wysokiej jakości funkcjom wideo i audio, a także inteligentnym rozwiązaniom sprawiającym, że pracownicy czują się tak samo widoczni, słyszalni i zintegrowani z innymi. Funkcja HP Speaker Frame wyróżnia osoby mówiące, dzięki czemu każdy czuje się słyszany podczas rozmowy,
a zaawansowany system wyrównywania dźwięku zapewnia, że to właśnie rozmowa podczas spotkania jest zawsze w centrum uwagi, a nie hałas czy szumy w tle.
Jednak nie tylko jakości połączenia jest istotna. Możliwość nawiązywania kontaktów jest równie ważna, ponieważ spośród tych, którzy czują się mniej wydajni w hybrydowej strukturze, 45% uważa, że nawiązywanie kontaktów z stało się jednym z największych wyzwań[7].
- Transparentność, co tak naprawdę oznacza?
Jak można pokonać barierę na drodze do skutecznej komunikacji w swojej organizacji? Prawie dwie trzecie pracowników na całym świecie uważa, że wszystko sprowadza się do transparentności. 62% ankietowanych twierdzi, że statusy pracy w aplikacjach służących do komunikacji i efektywności nie odzwierciedlają już w pełni dzisiejszego, elastycznego stylu pracy.[8]
Wielu uważa, że możliwość sygnalizowania współpracownikom zróżnicowanych statusów pracy jest kluczem do wspierania się i większej solidarności. Dwóch na pięciu (42%) badanych twierdzi, że wiadomość „wolny do” pomogłaby w nawiązaniu kontaktu z kolegami, podczas gdy jedna trzecia (36%) jest zdania, że z zadowoleniem przyjęłaby przejrzystą wiadomość, jaką dałby status „gotowy do współpracy”.[9]
- Współpraca, jak stworzyć zdalny, zgrany zespół?
Współpraca zawsze była motorem napędowym innowacji i sukcesu. Jednak w dzisiejszych, hybrydowych modelach pracy nie tylko zapewnia ona dynamikę rozwoju, ale jest również ważnym „spoiwem”, dzięki któremu rozproszeni lokalizacyjnie współpracownicy mogą czuć, że „grają do jednej bramki.”
Jak można mieć zatem pewność, że współpraca pozostanie w centrum pracy hybrydowej, skoro dwie trzecie (63%) pracowników na świecie twierdzi, że nadal najłatwiej pracuje im się z innymi osobami przebywającymi bezpośrednio w biurze?[10]? Ostatecznie chodzi wyłącznie o to, aby szefowie zespołu/ managerowie wysyłali jasny sygnał do swoich pracowników, że tzw. „team-work” jest dla nich kwestią absolutnie priorytetową i podkreślali to na każdym kroku.
W związku z tym, że ponad połowa (56%) pracowników na całym świecie uważa, że łatwiej jest interpretować mowę ciała na żywo[11], istotne jest umożliwienie intuicyjnej, zorientowanej na ludzi współpracy. Przykładowo, wysokiej jakości obraz wideo, jaki zapewnia kamera HP 965 4K Streaming Webcam, pozwala współpracownikom wyraźnie widzieć innych i rozumieć woje reakcje.
Podsumowując, „hybrydowy” to termin o szalenie różnych konotacjach. Może sugerować kompromisowy rezultat, ale może również symbolizować połączenie tego, co najlepsze w pracy stacjonarnej, jaki i zdalnej. Tylko od ludzi zarządzającymi organizacjami zależy jak tym kompromisem pokierują i jak będą wsłuchiwać się w potrzeby swoich pracowników.
[1] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
[2] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
[3] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
[4] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
[5] Frost & Sullivan: State of the Global Video Conferencing Devices Market
[6] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
[7] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
[8] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
[9] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
[10] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
[11] HP Global Hybrid Working Survey, wrzesień 2022
materiały prasowe HP