Firma Niantic ogłosiła plany stworzenia systemu nawigacji AI opartego na danych zebranych od graczy Pokémon Go oraz użytkowników aplikacji Scaniverse. Nowy system, nazwany został Large Geospatial Model (LGM).
Od pięciu lat Niantic rozwija swój Visual Positioning System (VPS), który wykorzystuje pojedyncze zdjęcia wykonane telefonem, aby określić pozycję i orientację użytkownika w przestrzeni. Dane do tego systemu są zbierane dzięki graczom skanującym interesujące lokalizacje w aplikacjach Niantic. System korzysta z ponad 10 milionów zeskanowanych miejsc na całym świecie, a co tydzień gracze dostarczają około miliona nowych skanów.
Modele AI Niantic opierają się na obrazach zebranych z perspektywy pieszych, co umożliwia dostęp do miejsc niedostępnych dla samochodów i kamer street-view. Firma twierdzi, że trenowała już ponad 50 milionów sieci neuronowych, które przetwarzają te dane i kompresują je w reprezentacje cyfrowe fizycznych przestrzeni.
Nowy GPS?
Technologia Niantic znajduje już zastosowanie w ich systemie Lightship VPS, który pozwala graczom precyzyjnie umieszczać wirtualne obiekty w rzeczywistych lokalizacjach. Przykładem jest funkcja Pokémon Playgrounds, gdzie gracze mogą zostawiać Pokémony w określonych miejscach, aby inni mogli je znaleźć.
Niantic widzi potencjał LGM w takich dziedzinach jak rzeczywistość rozszerzona (AR), robotyka, systemy autonomiczne, logistyka, planowanie przestrzenne i zdalna współpraca.
Kontrowersje związane z danymi
Proces zbierania danych jest objęty regulaminem Pokémon Go, jednak niektórzy gracze wyrazili wątpliwości, czy byli świadomi, że ich skany będą wykorzystywane w celach związanych z AI. Na forach, takich jak Reddit, część użytkowników stwierdziła, że domyślała się takich działań, wskazując na model biznesowy firmy. Niantic kontynuuje jednak rozwój tej technologii, licząc na stworzenie systemu GPS nowej generacji.