Portale (nie)społecznościowe: zazdrość o znajomych internetowych pogarsza samopoczucie użytkowników

Portale społecznościowe powstały jako sposób na utrzymanie kontaktu ze znajomymi i dzielenia się radosnymi wspomnieniami. Jednak wyniki najnowszego badania Kaspersky Lab wskazują na to, że u wielu osób media te wywołują negatywne uczucia. Główną rolę odgrywa tu obsesja zbierania „polubień”. Większość osób czuje przygnębienie lub smutek, gdy nie dostaje tylu „lajków” dla swojego posta, ilu oczekiwało, podczas gdy 42% twierdzi, że odczuwa zazdrość, kiedy ich znajomi dostają więcej polubień. Ponadto z badania wynika, że ludzie doświadczają zazdrości, kiedy mają wrażenie, na podstawie tego, co publikują inni na portalach społecznościowych, że ich znajomi wiodą szczęśliwsze życie.

W badaniu obejmującym 16 750 osób na całym świecie Kaspersky Lab ujawnił frustrację, jaką przeżywa wiele osób korzystających z portali społecznościowych. Użytkownicy odwiedzają portale społecznościowe dla pewnych korzyści i żeby poczuć się dobrze. Większość (65%) korzysta z nich, aby pozostać w kontakcie z przyjaciółmi i znajomymi oraz przeczytać zabawne wpisy (60%). Ludzie poświęcają też wiele czasu na stworzenie swojego profilu cyfrowego i wypełnienie go wszelkiego rodzaju pozytywnymi wspomnieniami, publikując rzeczy, które ich śmieszą (61%), i pokazując swoim sieciom znajomych, jak świetnie bawią się podczas świąt i wakacji (43%).

72% osób — co zrozumiałe — irytuje się z powodu reklam, które stały się bardzo nachalne i zakłócają ich komunikację online. Jednak przyczyny frustracji sięgają głębiej. Ludzie pragną, aby ich kontakty na portalach społecznościowych były źródłem dobrego samopoczucia, jednak gdy widzą posty swoich znajomych dotyczące wakacji, hobby czy imprez, często mają gorzkie wrażenie, że inni ludzie bardziej korzystają z życia niż oni sami. Na przykład 59% osób było nieszczęśliwych, gdy zobaczyło posty znajomych z imprezy, na którą nie zostali zaproszeni, natomiast 45% przyznało, że radosne zdjęcia ich znajomych z wakacji miały na nich negatywny wpływ. Ponadto 37% przyznało, że patrzenie na własne radosne posty z przeszłości może wywołać w nich poczucie, że ich przeszłość była lepsza niż obecne życie.

Wcześniejsze badanie również ukazało frustrację użytkowników wywoływaną przez portale społecznościowe, ponieważ 78% z nich przyznało, że rozważało całkowite porzucenie portali społecznościowych. Jedynym powodem, który powstrzymuje te osoby, jest obawa o utratę swoich wspomnień cyfrowych, takich jak zdjęcia, oraz kontaktów z przyjaciółmi. Chociaż kwestia utrzymania kontaktu ze znajomymi może stanowić trudny problem do obejścia, Kaspersky Lab pracuje nad rozwiązaniem, które pomoże ludziom zachować swoje cyfrowe wspomnienia.

Nasza relacja z portalami społecznościowymi zmieniła się w błędne koło. Chcemy odwiedzać ulubiony portal, aby dzielić się z wszystkimi znajomymi pozytywnymi rzeczami, które dzieją się w naszym życiu – bo to sprawia, że czujemy się dobrze – powiedział Jewgienij Czereszniew, dyrektor działu odpowiedzialnego za media społecznościowe, Kaspersky Lab. Prawda jest jednak taka, że w ten sposób postępują wszyscy użytkownicy, dlatego kiedy logujemy się na portalu społecznościowym, jesteśmy bombardowani zdjęciami i postami naszych znajomych, z których wynika, że świetnie się bawią. I wydaje się nam, że mają ciekawsze życie niż my. Łatwo zauważyć, dlaczego ludzie czują się w efekcie przygnębieni i dlaczego tak wiele osób rozważa całkowite porzucenie portali społecznościowych. Trudność polega na tym, że ludzie mają wrażenie, że znaleźli się w pułapce, ponieważ tak wiele spośród ich cennych wspomnień jest przechowywanych na portalach społecznościowych, a nie chcą stracić do nich dostępu.

Aby pomóc ludziom swobodnie decydować o tym, czy chcą dalej korzystać z portali społecznościowych, czy zrezygnować z nich bez utraty swoich cyfrowych wspomnień, Kaspersky Lab pracuje nad nową aplikacją – FFForget. Narzędzie to umożliwi stworzenie kopii zapasowej wspomnień z użytkowanych portali społecznościowych i przechowywanie ich w bezpiecznym zaszyfrowanym magazynie, dając swobodę opuszczenia dowolnego portalu społecznościowego w dowolnym momencie bez utraty swojej własności — życia cyfrowego.

Premiera aplikacji FFForget została zaplanowana na 2017 rok. Zainteresowani użytkownicy mogą zarejestrować się na stronie ffforget.kaspersky.com, aby przekazać informacje zwrotne i mieć wpływ na funkcjonalność aplikacji. Osoby, które dokonają rejestracji, będą również na bieżąco otrzymywać wszelkie informacje na temat aplikacji oraz uzyskają wczesny dostęp do publicznej wersji beta, gdy będzie dostępna.

Źródło: Kaspersky Lab

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner