Niezwykła wystawa dwunastu polskich fotografów (Jan Kriwol, Konrad Ćwik, Zuzanna Krajewska, Paweł Fabijański, Igor Omulecki, Jacek Poremba, Karol Grygoruk, Maciej Miloch, Bartek Radwan, Bartosz Maciejewski, Jacek Kołodziejski i Łukasz Ziętek) zainaugurowała start kampanii społecznej „Do ostatniego drzewa”. Na wystawie pokazano zrzuty ekranu z wirtualnej kopii Puszczy Białowieskiej odtworzonej w grze Minecraft.
„Spędziłem około godziny na chodzeniu po wirtualnej Puszczy i wybieraniu kadrów. Najciekawsze jest to, że wirtualna rzeczywistość stanowi jej dokładne odtworzenie. To wykracza poza sam projekt, którego celem jest skupienie uwagi na tym, co dzieje się wokół Puszczy. Wirtualne odtwarzanie otwiera jakieś „klapki w głowie”, przez co zaczyna się tę możliwość przeniesienia do świata wirtualnego analizować” – powiedział Paweł Fabijański – jeden z fotografów biorących udział w wystawie.
Wystawa to tylko część kampanii edukacyjnej, która ma zwiększyć świadomość problemów Puszczy – zwłaszcza wśród młodzieży – stawiając ważne pytanie: czy jeśli teraz nie zainteresujemy się Puszczą Białowieską, następne pokolenia będą ją mogły oglądać wyłącznie w wersji wirtualnej?
Puszcza w pikselach
Replika, czy też kopia zapasowa, Puszczy Białowieskiej w skali 1:1 jest dostępna online w grze Minecraft (ponad 122 mln sprzedanych egzemplarzy). Zbudowanie tak złożonej mapy zajęło 3 miesiące. Projektanci zaznaczali ręcznie każdy element: jeziorka, różne gatunki drzewostanów, bagna, najmniejsze polany. Mapa została zbudowana z 50 miliardów bloków, z których każdy ma 1 m3. Projekt jest unikalny na skalę światową – jego twórcy zaprojektowali drzewa i całe ekosystemy, niewystępujące w grze nigdy wcześniej.
W wirtualnej Puszczy Białowieskiej spotkamy 40 różnych rodzajów drzew – dębów, świerków czy brzóz – łącznie ok 6-7 milionów okazów. Możemy odwiedzić także 5 miejsc widokowych, które znajdują się w realnym świecie – to m.in. wejście do ściśle chronionego Białowieskiego Parku Narodowego, do prastarych miejsc mocy ze słowiańskimi totemami czy do wieży widokowej nad rzeką Narewką. Plansza odzwierciedla 700 km2 polskiej części prawdziwej Puszczy Białowieskiej.
– Stwierdziliśmy, że kopia zapasowa Puszczy Białowieskiej powinna powstać, aby edukować ludzi, z jakim skarbem natury mamy do czynienia. Trzy miesiące trwało nanoszenie danych satelitarnych na cyfrowy model topograficzny. Odtworzyliśmy poszczególne polany, cztery główne rodzaje drzewostanów, a nawet strumyki. Zadbaliśmy o wszystkie szczegóły, które w rzeczywistości tam istnieją – powiedział Maciej Twardowski, dyrektor kreatywny Ogilvy.
Każda mapa w grze Minecraft może być modyfikowana przez graczy. Twórcy wirtualnej Puszczy Białowieskiej nie zamykają się na ich sugestie. Oddają mapę w ręce odbiorców, by oni pomogli ją udoskonalać. W ten sposób autorzy przypominają, że Puszcza jest naszym dobrem wspólnym.
Źródło: Ogilvy