Wdrożenie rozwiązań technologicznych wykorzystujących sztuczną inteligencję może mieć pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki. Technologia stopniowo będzie zmieniać sposób pracy w centrach usług, zatrudniających w naszym kraju ok. 200 tys. osób. To wnioski tegorocznego raportu Technology Vision 2017 przygotowanego przez firmę Accenture.
– Centra usług w Polsce osiągnęły niebywały sukces. Jest to obok motoryzacji, branża zatrudniająca najwięcej pracowników. W pewnym stopniu możliwość dalszego dynamicznego wzrostu została wyczerpana właśnie poprzez ograniczoną liczbę kandydatów do pracy. W tym kontekście automatyzacja części procesów, między innymi przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, jest szansą na dalszy rozwój branży – mówi Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający Accenture Technology. – Z dotychczasowych raportów Technology Vision, które identyfikują trendy technologiczne wpływające na globalną gospodarkę, tegoroczna edycja jak nigdy wcześniej zwraca uwagę na zmiany istotne dla Polski – dodaje.
Ideą przygotowywanego od 17 lat przez Accenture Labs, raportu Accenture Technology Vision, jest systematyczna analiza środowiska biznesowego, mająca na celu identyfikację nowych trendów technologicznych, które mogą w przyszłości mieć największe znaczenie dla rozwoju firm i całej gospodarki.
Raport pokazuje jak postęp w rozwoju sztucznej inteligencji, internetu rzeczy i analityce big data sprawia, że maszyny w coraz większym stopniu programowane są do wykonywania zadań dotychczas przypisywanych wyłącznie dla ludzi. Stopniowo, codziennością staje się wirtualny konsultant w call centre czy systemy kontrolne w instalacjach przemysłowych, które uczą się jak reagować na konkretne sytuacje.
Tegoroczny raport definiuje następujących 5 trendów:
- Sztuczna inteligencja nowym interfejsem użytkownika
Rozwój sztucznej inteligencji całkowicie zmieni nasze podejście korzystania z technologii upraszczając stosowane dotychczas rozwiązania. Coraz częściej użytkownicy będą się komunikowali z maszynami, wykorzystując jezyk naturalny. Co więcej maszyny te będą w stanie się ciągle doskonalić na podstawie wcześniejszych doświadczeń. 79% respondentów przyznaje, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje sposób pozyskiwania informacji i interakcji z klientami.
- Platformy biznesowe
To kontynuacja trendu który sprawił, że UBER – największa firma taksówkowa na świecie – nie posiada ani jednego samochodu, czy Airbnb – nie mają ani jednego hotelu. Platformy o globalnym zasięgu dające dostęp do usług będą zyskiwać na znaczeniu i wypierać tradycyjne modele biznesowe. Ponad 25% ankietowanych przyznało, że cyfrowe ekosystemy zmieniają sposób działania ich organizacji.
- Kompetencje zamiast organizacji
Elastyczne formy zatrudnienia zyskują na popularności wśród pracodawców i pracowników. Rynek komptencji, szczególnie w zakresie technologii, jest globalny dzięki technologii ułatwiającej pracę zdalną oraz platformom ułątwiającym znalezienie pracowników do projektów. Polska jest jednym z liderów w tym zakresie z uwagi na popularność samozatrudnienia jako formy współpracy. 85% przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej ankietowanej przez Accenture planuje w większym zakresie korzystać z usług niezależnych wysoko wykwalifikowanych i utalentowanych freelancerów.
- Technologia podążająca za człowiekiem
Urządzenia elektroniczne będą w coraz większym stopniu dostosowywać się do naszych potrzeb i oczekiwań. Kluczowe jest wygranie rywalizacji o najlepsze doświadczdnie użytkownika. Zwycięska technologia będzie standardem dla wszystkich rodzająów usług oferowanych klientom. 80% ankietowanych przez Accenture uważa, że organizacje muszą nie tylko zrozumieć obecną sytuację, ale także uwzględnić oczekiwania i ambicje poszczególnych osób, tak by nowe rozwiązania technologiczne pozwoliły im je zrealizować.
- Nowe rynki
Firmy będą coraz aktywniej poszukiwać nowych obszarów rozwoju. Zmiany będą się dokonywać między innymi poprzez współpracę w ramach ekosystemów czy innowacje oferowane przez startupy. 74% respondentów przyznało, że ich firmy zaczynają działać w całkowicie nowych nieznanych im do tej pory cyfrowych realiach.
Źródło: Accenture