SMS niedawno skończył 22 lata – 3 grudnia 1992 roku pracownik sieci Vodafone w Wielkiej Brytanii wysłał pierwszą wiadomość typu Short Message Service o treści „Merry Christmas”. Od tego czasu SMS zrewolucjonizował sposób komunikowania się między ludźmi. Pomimo upływu lat technologia ta wciąż znajduje nowe zastosowania.
Od momentu powstania SMS na stałe wrósł w naszą rzeczywistość. Krótkie wiadomości tekstowe stały się do tego stopnia „oczywiste”, że z czasem przestaliśmy dostrzegać drzemiący w nich potencjał. Tymczasem wciąż jest to jeden z najskuteczniejszych kanałów komunikacji. Jak pokazują dane przeszło 99% SMS-ów zostaje przeczytanych w przeciągu pierwszych 3 minut od dostarczenia. Dla porównania użytkownicy odbierają treści z 29% tweetów, 12% postów publikowanych na Facebooku i 20% e-maili. I chociaż wciąż powstają nowe narzędzia wymiany informacji, jak chociażby kolejne aplikacje i komunikatory online (których SMS był prekursorem), to niekwestionowaną siłą SMS-a pozostaje błyskawiczny przekaz oraz najliczniejsze grono dostępnych technologicznie użytkowników, wyposażonych w dowolny, nawet najprostszy telefon komórkowy.
Globalny rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej oraz oprogramowania sprawiły, że rozwiązania wykorzystujące technologię SMS wciąż znajdują nowe zastosowania biznesowe. Systemy typu A2P (Application to Person), pozwalające na wysyłanie spersonalizowanych powiadomień do wielu odbiorców, cieszą się dużym zainteresowaniem między innymi wśród firm działających na rynku pocztowym. Przykładem może być usługa „Awizo SMS”, dzięki której zarejestrowana osoba otrzymuje wiadomość tekstową z informacją o możliwości odbioru przesyłki w placówce, w sytuacji gdy kurier nie zastał nikogo w domu – mówi Grzegorz Obrębski, Product Manager w Materna Communications.
SMS’y są powszechnie stosowane także przez sektor finansowy, na przykład do autoryzacji transakcji bankowych czy weryfikacji stanu konta. Za ich pośrednictwem z klientami komunikują się również jednostki służby zdrowia, przypominając o wizycie lekarskiej lub umożliwiając jej odwołanie, bez konieczności dodatkowego kontaktu ze strony pacjentów. SMS’y mogą wręcz ratować życie. Za ich pośrednictwem sztaby kryzysowe są w stanie szybko wysyłać alerty o zbliżających się zagrożeniach czy kataklizmach naturalnych. Z kolei nowoczesne samochody, dzięki instalowanym systemom telekomunikacyjnym w momencie kolizji automatycznie powiadamiają służby ratownicze o miejscu wypadku i stanie auta. Warto też pamiętać o marketingowym potencjale drzemiącym w SMS’ach – przedsiębiorcy przy ich pomocy mogą szybko i skutecznie informować klientów o nowych ofertach, usługach, promocjach, a także dystrybuować kody rabatowe.
SMS w połączniu z innymi kanałami komunikacji wciąż oferuje szerokie możliwości w zakresie komunikacji B2C. Doskonałym przykładem są rozwiązania typu Voice SMS, e-mail czy notyfikacje dystrybuowane poprzez platformy typu mProfi.pl. Aplikacja ta pozwala użytkownikom na samodzielne konfigurowanie usług zarządzanej zbiorczej dystrybucji wiadomości oraz budowania baz subskrybentów. Przy jej pomocy w prosty sposób użytkownik może tworzyć własne spersonalizowane kampanie marketingowe, cykle e-learningowe lub sondaże. Może też informować określone grupy odbiorców o zdarzeniach a zwrotnie odbierać zgłoszenia różnego typu. mProfi.pl znajdzie z powodzeniem zastosowanie w niemal każdym przedsiębiorstwie oraz jednostkach administracji, zarówno w zakresie komunikacji wewnętrznej, jak i zewnętrznej – mówi Grzegorz Obrębski.