Według raportu HP Work Relationship Index większość ludzi na świecie ma niezdrowy stosunek do pracy

HP Inc. przedstawia przełomowe wyniki badania HP Work Relationship Index. To kompleksowy raport, który analizuje globalne relacje pracowników z firmami i pracą rozumianą jako taką. Badanie, w którym wzięło udział ponad 15 600 respondentów z różnych branż w 12 krajach, wykazało, że na całym świecie relacje pracownik – praca znajdują się w punkcie krytycznym, a skutki tego są wszechobecne.

„Istnieje szansa, by wzmocnić relacje ludzi z pracą i to w sposób, który jest zarówno dobry dla nich, jak i dla biznesu” – powiedział Enrique Lores, prezes i CEO HP Inc. „Jako liderzy zawsze powinniśmy odrzucać pozorną konieczność wyboru pomiędzy produktywnością a szczęściem. Firmy odnoszące największe sukcesy opierają się na kulturze, w której pracownikom umożliwia się osiąganie doskonałych wyników w karierze zawodowej i jednocześnie rozwijanie się poza pracą”.

W badaniu przeanalizowano ponad 50 czynników, mających wpływ na stosunek ludzi do pracy, w tym rolę pracy w ich życiu, umiejętności, zdolności, narzędzia i miejsca wykonywania pracy oraz oczekiwania zatrudnionych osób wobec kadry kierowniczej. Zbadano również wpływ pracy na dobre samopoczucie pracowników, ich produktywność, zaangażowanie i kulturę. Na tej podstawie HP opracowało wskaźnik badający relację praca – pracownik. Okazało się, że tylko 27% badanych pracowników umysłowych ma obecnie zdrowy stosunek do pracy.

Niezdrowe relacje z pracą wpływają na psychikę, emocje i fizyczne samopoczucie pracowników

Do badania, HP zaangażowało liderów biznesu, decydentów IT i pracowników umysłowych, by uzyskać wgląd w czynniki decydujące o znaczeniu pracy, produktywności i celu doświadczeń zawodowych. Wyniki badania podkreślają negatywny wpływ niezdrowego stosunku do pracy na życie pracowników i działalność firm.

Kiedy pracownicy niezdrowo podchodzą do pracy, odbija się to na biznesie:

  • Morale i zaangażowanie: Pracownicy umysłowi zgłaszają mniejszą produktywność (34%), słabe zaangażowanie w pracę (39%) i większe poczucie oderwania (38%).
  • Utrzymanie: Nawet jeśli pracownicy mają neutralny stosunek do pracy, ponad 71% z nich rozważa odejście z firmy. Kiedy są zupełnie niezadowoleni, współczynnik ten wzrasta do 91%.

Niezdrowe podejście do pracy może wpływać na samopoczucie pracowników:

  • Psychiczne: Ponad połowa (55%) z przebadanych pod tym kątem pracowników zgłasza niską samoocenę i towarzyszące im poczucie porażki.
  • Emocjonalne: 45% zauważa, że cierpią przy tym ich osobiste relacje z przyjaciółmi i rodziną, a ponad połowa (59%) jest zbyt wyczerpana, by realizować swoje osobiste pasje.
  • Fizyczne: problemy ze zdrowiem psychicznym i emocjonalnym mogą wpływać na samopoczucie fizyczne. 62% pracowników zgłasza kłopoty z zachowaniem zdrowego trybu życia, które dotyczą odżywiania, ćwiczeń i wystarczającej ilości snu.

Identyfikacja czynników wpływających na zdrowy stosunek do pracy

Według prawie 60% respondentów, oczekiwania pracowników wobec pracy uległy znacznym zmianom, szczególnie w ciągu ostatnich dwóch, do trzech lat. 57% ankietowanych zauważyło, że wzrosły również ich oczekiwania co do sposobu, w jaki są traktowani jako pracownicy i w odniesieniu do samego miejsca wykonywania obowiązków.

W badaniu przeanalizowano ponad 50 czynników, które mają wpływ na zdrowy stosunek do pracy. W tym zidentyfikowano sześć głównych, które reprezentują kluczowe obszary zainteresowania i imperatywy dla liderów biznesu.

  1. Spełnienie: Dla pracowników bardzo ważne jest poczucie celowości, wzmocnienie pozycji i autentyczny związek z pracą. Jednak tylko 29% pracowników umysłowych konsekwentnie ich doświadcza. Aby dostosować się do zmieniających się oczekiwań, firmy muszą nadać priorytet satysfakcji pracowników poprzez zwiększenie roli ich głosu i sprawczości.
  2. Przywództwo: Według opinii 68% liderów w biznesie, nowe sposoby pracy wymagają nowego podejścia kadry zarządzającej. Z kolei tylko jeden na pięciu pracowników uważa, że liderzy odpowiednio zmienili swoje style przywództwa. Promowanie inteligencji emocjonalnej i przejrzystego, empatycznego zarządzania ma kluczowe znaczenie dla dzisiejszych firm.
  3. Koncentracja na ludziach: Tylko 25% pracowników umysłowych jest zdania, że otrzymuje należny im szacunek i uznanie, na które uważają, że zasługują. Jeszcze mniej doświadcza elastyczności, autonomii i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Aby temu zaradzić, liderzy muszą kłaść widoczny nacisk na stawianie ludzi na pierwszym miejscu i umieszczanie swoich zespołów w centrum procesu decyzyjnego.
  4. Umiejętności: Podczas, gdy 70% pracowników umysłowych ceni wysokie kompetencje i umiejętności techniczne, tylko 31% z nich czuje się pewnie w każdej z tych dziedzin. Firmy mają możliwość uzyskania istotnej przewagi w zakresie rozwoju umiejętności i zaangażowania pracowników poprzez inwestowanie w kompleksowe szkolenia i wsparcie.
  5. Narzędzia: W obecnych czasach pracownicy chcą mieć wpływ na technologie dostarczane przez pracodawcę. Jednak przekonanie, że firmy wdrożą odpowiednie narzędzia wspierające pracę hybrydową jest niskie i wynosi zaledwie 25%. Portfolio technologiczne nie jest już tylko narzędziem użytkowym, ale staje się ważnym czynnikiem napędzającym zaangażowanie pracowników, buduje związek z firmą i daje dodatkowe możliwości.
  6. Przestrzeń robocza: Pracownikom umysłowym zależy na płynnej, niezakłóconej pracy podczas przemieszczania się i wyborze miejsca, w którym pracują każdego dnia. Hybrydowe modele pracy, elastyczność i autonomia będą miały istotne znaczenie dla wykazania zaufania do pracowników i wspierania pozytywnych doświadczeń zawodowych.

Zaufanie i więzi emocjonalne są kluczowe w pozyskaniu i zatrzymaniu pracowników

Badanie HP Work Relationship Index pokazuje, że we współczesnych czasach należy na nowo zdefiniować stosunek pracownika do pracy i zwrócić uwagę na obszary związane z zaufaniem i budowaniem emocjonalnej więzi z miejscem pracy.

Prawie trzech na czterech liderów przyznaje, że prowadzone w inteligentny sposób emocjonalnie przywództwo jest jedynym sposobem, by odnieść sukces w przyszłości. Co ważne, badanie wykazało, że inteligencja emocjonalna oraz wyższy poziom zaufania i poczucie sprawczości, mają duże znaczenie dla pracowników. 83% z nich twierdzi, że są gotowi zarabiać mniej, aby znaleźć pracodawcę, który ceni te aspekty w pracy.

  • Wysoka kultura pracy: Pracownicy umysłowi zgodziliby się na 11% obniżkę wynagrodzenia, aby pracować w miejscu, gdzie kadra zarządzająca kieruje się empatią i inteligencją emocjonalną a pracownicy ponadprzeciętnie angażują się i spełniają.
  • Elastyczność: Ta sama grupa zrezygnowałaby z 13% swojego wynagrodzenia, by pracować w miejscu, które pozwala im wykonywać obowiązki gdzie i kiedy chcą.

Więcej informacji na temat Work Relationship Index znajduje się na stronie internetowej WRI.

Ze szczegółami dotyczącymi raportu można zapoznać się na: centrum informacji prasowych HP.

O badaniu:

HP zleciło przeprowadzenie ankiety internetowej przez Edelman Data & Intelligence (DxI), która została wykonana w dniach 9 czerwca – 10 lipca 2023 w 12 krajach: USA, Francji, Indiach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Australii, Japonii, Meksyku, Brazylii, Kanadzie i Indonezji. HP przebadało łącznie 15 624 respondentów – 12 012 pracowników umysłowych (~ 1000 w każdym kraju); 2 408 decydentów IT (~ 200 w każdym kraju); oraz 1 204 liderów biznesowych (~ 100 w każdym kraju).

Więcej szczegółów na temat badania można znaleźć tutaj.

 

materiały prasowe / HP

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner