Brytyjski rząd wezwał platformy wideo, takie jak YouTube, do bardziej widocznego promowania „wysokiej jakości” treści dla dzieci na swoich stronach.

Brytyjska ministra kultury Lisa Nandy ostrzegła, że dzieci, które coraz częściej korzystają z platform online zamiast tradycyjnej telewizji, rzadziej mają dostęp do programów edukacyjnych lub wspierających rozwój emocjonalny i psychiczny.

Rzecznik YouTube odpowiedział, że platforma „zapewnia dzieciom i nastolatkom bezpieczne, odpowiednie dla ich wieku doświadczenia online, które umożliwiają im naukę, rozwój i eksplorację”.

W rozmowie z BBC Radio 4, podczas programu gościnnie redagowanego przez aktorkę Floellę Benjamin, Nandy pochwaliła brytyjskie programy dla dzieci, podkreślając, że „pomagają one dzieciom zrozumieć świat”. Zwróciła jednak uwagę, że dzieci często ich nie oglądają, ponieważ nie są one promowane na popularnych platformach.

Czy VOD może być lepsze dla dzieci?

Rząd zapowiedział wsparcie dla brytyjskiej branży telewizyjnej produkującej treści dla dzieci, ale wcześniejsze programy finansowania wykazały, że choć powstało więcej jakościowych materiałów, dzieci ich nie oglądały, ponieważ nie mogły ich łatwo znaleźć.

Rząd stara się osiągnąć dobrowolne porozumienie z platformami, ale Nandy zaznaczyła, że jeśli to się nie uda, władze są gotowe podjąć dalsze kroki. „Preferujemy współpracę, aby dzieci mogły łatwiej znajdować wysokiej jakości treści, ale jeśli to konieczne, podejmiemy działania” – podkreśliła.

Baronessa Floella Benjamin, która od lat związana jest z produkcją programów dla dzieci, zwróciła uwagę, że „telewizja wpływa na myślenie i zachowanie dzieci”, ale jej jakość spada. Wezwała do większego nacisku na zapewnienie dzieciom dostępu do odpowiednich treści, podkreślając, że branża zmaga się z kryzysem, spowodowanym migracją młodych widzów na platformy online.

Arkadiusz Ogończyk

Arkadiusz Ogończyk

Redaktor prowadzący

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner