Microsoft chce się dowiedzieć od deweloperów, czemu omijają platformę Xbox. Firma rozszerza zespół Xbox Research, aby zbierać informacje zwrotne na temat narzędzi, wsparcia i bolączek związanych z tworzeniem gier na Xboxie. Nowy program badawczy jest otwarty dla wszystkich członków zespołów deweloperskich, niezależnie od ich roli, co ma na celu poprawę współpracy i ułatwienie pracy twórcom gier.
Microsoft czeka na opinie deweloperów
Microsoft stworzył program skierowany do całego zespołu produkcyjnego, a nie tylko do programistów technicznych. Jak podkreśla Deborah Hendersen, główna badaczka użytkowników Xbox: „Zazwyczaj do stworzenia i wydania gry potrzeba wielu osób, w tym specjalistów ds. marketingu, badań użytkowników, artystów, dźwiękowców, menedżerów projektów, menedżerów społeczności i innych. Chcemy usłyszeć opinie od każdego, kto pracuje nad grami lub wspiera studia deweloperskie, ponieważ jeśli możemy ułatwić waszą pracę, gry staną się lepsze”.
Program ma na celu zbieranie informacji na temat narzędzi, optymalizacji wydajności, narzędzi debugowania i wielu innych aspektów tworzenia gier. Jest on również skierowany do studiów, które obecnie nie wydają gier na Xbox. „Jeśli nie wydajecie gier na Xbox, chcielibyśmy wiedzieć, dlaczego” – dodaje Hendersen. „Jeśli korzystacie z produktów naszych konkurentów, prawdopodobnie macie cenne doświadczenia, z których możemy skorzystać”.
Opóźnienia wydawnicze na Xbox i ich przyczyny
Rozszerzenie programu Xbox Research pojawia się w momencie, gdy ewidentnie coraz więcej producentów zaczyna albo omijać Xboxa, albo opóźniać premiery swoich gier na tę platformę. Na przykład, debiut Baldur’s Gate 3 na Xbox był opóźniony o kilka miesięcy w stosunku do wersji na PS5 z powodu problemów technicznych związanych z Xbox Series S. Z kolei Capcom ogłosił, że jego dwie nowe kolekcje bijatyk — Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics oraz Capcom Fighting Collection 2 — pojawią się na Xbox dopiero w 2025 roku po omówieniu technicznych problemów z Microsoftem.
Innym przykładem jest gra Black Myth: Wukong, której premiera na Xbox także jest opóźniona względem PS5, ponieważ deweloperzy nadal optymalizują port na Xbox Series X|S, aby spełnić swoje standardy jakości. Microsoft twierdzi jednak, że opóźnienia te nie są związane z ograniczeniami platformy Xbox, a doniesienia wskazują na możliwą umowę na czasową wyłączność dla Sony.
W ubiegłym miesiącu deweloperzy gry Enotria: The Last Song ogłosili bliżej nieokreślone opóźnienie wersji na Xbox po problemach z procesem weryfikacji gry przez Microsoft. Ta sytuacja zwróciła uwagę szefa Xbox, Phila Spencera, który osobiście skontaktował się ze studiem, aby pomóc w rozwiązaniu problemu.
Nadzieja na rozwiązanie bolączek deweloperów
Microsoft zdecydowanie wolałby otrzymywać taki feedback od deweloperów prywatnie, unikając artykułów sugerujących, że twórcy gier rezygnują z platformy Xbox z powodu problemów technicznych. Dzięki rozszerzeniu programu Xbox Research Microsoft ma nadzieję rozwiązać kluczowe przeszkody, które powstrzymują niektórych deweloperów przed wydawaniem swoich gier na platformie Xbox.