Sektor finansowy musi inwestować w nowe technologie

Nowe rozwiązania technologiczne i ułatwienia dla klientów to te aspekty, które mogą wyróżnić markę od jej konkurentów. Rozwiązania IT dedykowane branży finansowej są jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów. Cały sektor nowych technologii w Polsce wart był w 2018 roku już ponad 12 mld USD. Spory wzrost w tym obszarze miały usługi – blisko 4,4%. Znaczenia dla całego rynku nabierają rozwiązania chmurowe, które są warte już ponad 312 mln USD. Zdaniem ekspertów, zastosowanie chmury w Polsce będzie rosnąć 5 razy szybciej niż usługi czy sprzedaż hardware’u[1]. Branża finansowa ma w tym swój udział i zaczyna dość mocno inwestować w IT.

Stawianie na nowe technologie i nowatorskie rozwiązania jest tym elementem, który może przyciągnąć nowych klientów. Niezależnie od branży, firmy, które myślą o rozwoju w dłuższej perspektywie powinny być na bieżąco z nowymi technologiami. Zasada, że brak rozwoju oznacza coś wprost przeciwnego np. kompletny brak rozwoju i recesję, jest w tym przypadku jak najbardziej adekwatna.

„Firmy z sektora finansowego zainteresowane są kilkoma rodzajami udoskonaleń i rozwiązań informatycznych. Oczywiście możemy je podzielić na obszar wewnętrzny i zewnętrzny. Do pozyskania Klientów i ich obsługi dedykowanych jest wiele narzędzi takich jak krojone na wymiar aplikacje mobilne czy rozwiązania desktopowe. IT nakierowane do wewnątrz struktur danej organizacji może uprościć wiele procedur np. w obszarze HR’u. Wdrożenie odpowiednich aplikacji do zarządzania zadaniami i pracy na projektach, to kolejne obszary usług jakie świadczymy w branży finansowej. Warto tutaj wspomnieć, że z jednej strony zależy tym firmom na jak najlepszych zabezpieczeniach, co jest zrozumiałe ze względu na specyfikę działalności. Z drugiej oczekują coraz szerszej automatyzacji oraz uproszczenia części procedur.” – mówi Piotr Kawecki, Dyrektor zarządzający w spółce ITBoom.

Branża finansowa jest obszarem, gdzie wiele procesów ma charakter automatyczny i powtarzalny. Wykorzystanie zautomatyzowanych systemów może więc odciążyć w tej kwestii pracowników. Najprostszym przykładem jest chociażby wykorzystanie zaawansowanych systemów oprogramowania w londyńskim City czy wykorzystanie chatbotów na infoliniach. Firmy IT proponują również rozwiązania, dzięki którym firmy zyskują wsparcie nie tylko w obszarze zarządzania obecnymi procesami, ale potrafią także przewidzieć i wykluczyć wiele zagrożeń. Implementowane narzędzia samouczące się, pozwalają wyjść poza procesy wewnętrzne i wdrożyć efektywniejsze zarządzanie.

„Ciekawymi projektami w branży finansowej są wdrożenia rozwiązań dedykowanych komunikacji wewnętrznej. Dla przykładu w jednej z największych instytucji ubezpieczeniowych udało nam się z dużym powodzeniem wdrożyć nowoczesny intranet, w pełni zintegrowany z Microsoft SharePoint. Wspólnie z Klientem otrzymaliśmy nawet za to wdrożenie nagrodę INTERNALE w kategorii najlepszy intranet w Polsce – „Duże przedsiębiorstwa”. To tylko jedno z wielu rozwiązań, na jakie decydują się firmy z branży finansowej. Popularne są także wnioski HR, automatyzacja obrotu i akceptacji dokumentów wewnętrznych czy rejestracja czasu pracy na projektach. Nie bez znaczenia w dzisiejszych czasach pozostaje mobilność proponowanych rozwiązań. Współdzielenie dokumentów czy możliwość zdalnej aktualizacji oraz wymiany plików to podstawa w pracy w finansach.” – mówi Piotr Kawecki.

Mobilne rozwiązania kluczowym elementem

Mówiąc o nowoczesnych rozwiązaniach dedykowanych sektorowi finansowemu nie możemy zapominać o aplikacjach mobilnych. Jak wynika z danych Związku Banków Polskich w ciągu roku liczba osób, które korzystają z bankowości mobilnej wzrosła o 2,72 mln. Dla banków to ogromne wyzwanie, chociażby ze względu na bezpieczeństwo transakcji. W perspektywie najbliższych lat to właśnie bezpieczeństwo będzie kluczowym obszarem. Sztuczna inteligencja, która obecnie bardzo dynamicznie się rozwija, dzięki procesowi samouczenia się będzie mogła przewidywać potrzeby użytkowników aplikacji, czy wyłapywać niestandardowe zachowania. Już dzisiaj odpowiednie oprogramowanie zarządza i pomaga kontrolować ryzyko np. przy ocenie wniosków kredytowych czy określeniu danej zdolności kredytobiorcy. To co jeszcze 4-6 lat temu było odległą przyszłością, dzisiaj jest wdrażane jako narzędzie podstawowe. Jakiś czas temu mówiliśmy, że autoryzacje poprzez SMS, zatwierdzanie umów przelewem to przyszłość branży. Dzisiaj autoryzacja w aplikacji mobilnej oraz potwierdzenie zawarcia umowy scanem twarzy to rozwiązania stosowane praktycznie na co dzień w wielu instytucjach. Biometria jest tak powszechna, że nikt nie określa jej mianem science fiction.

– „W ubiegłym roku na IT wydaliśmy w Polsce prawie o 1 mld USD więcej niż w 2017 roku. Ten rynek wart jest w Polsce już 12 mld USD. Wydatki na technologie wzrosły tym samym o ponad 7%. Co ciekawe, spory wzrost w tym sektorze odnotowały usługi – blisko 4,4%. Wydawać by się mogło, że Polska jest już mocno nasycona technologicznie. Dane firmy doradczej IDC pokazują jednak, że w 2018 roku odnotowaliśmy dodatni wynik. W tym roku możemy spodziewać się podobnej sytuacji. To pokazuje jak polskie firmy podchodzą do inwestycji w technologie. Z roku na rok, czynią kolejne kroki i wydają jeszcze więcej, usprawniając swoje procesy oraz podnosząc znacznie efektywność swojego biznesu. Te czynniki nie pozostają bez znaczenia nie tylko w walce konkurencyjnej o polskiego klienta, ale także przy eksporcie za granicę. Polskie instytucje finansowe są bowiem uznawane za jedne z najbardziej nowoczesnych w Europie.” – dodaje Piotr Kawecki.

[1] https://itwiz.pl/idc-wydatki-na-technologie-polsce-wzrosly-roku-2018-74/

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner