Wskazanie dobrych praktyk dotyczących projektowania i optymalizacji stron internetowych, dostępność i bezpieczeństwo – to główne założenie akcji #WebAuditChallenge, w ramach której eksperci różnych branż związanych z projektowaniem i optymalizacją, przeprowadzają audyty stron internetowych polskiej administracji publicznej.
Szybki i łatwy dostęp do informacji na stronach rządowych wpływa na wygodę życia każdego z nas. Jest też szczególnie ważny dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Wymogi formalne, które powinny spełniać serwisy internetowe i aplikacje mobilne organów państwowych, regulują odpowiednie przepisy, m.in. “Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych”. Są to m.in. dostępność dla każdego użytkownika, bezpieczeństwo, przyjazność dla wyszukiwarek i solidność.
Pomysł na akcję #WebAuditChallenge powstał, gdy na początku roku przygotowywaliśmy analizę stron internetowych kandydatów na prezydenta RP pod względem technicznym, bezpieczeństwa, dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz kwestii związanych z wdrożeniem RODO. Niestety, okazało się, że te obszary zostały bardzo mocno zaniedbane przez kandydatów i ich komitety wyborcze. Postanowiliśmy pójść o krok dalej i zainicjować akcję, w której eksperci z różnych dziedzin mogliby ocenić serwisy internetowe administracji publicznej w obszarze, w którym czują się kompetentni – mówi Tomasz Kołkiewicz, właściciel agencji SEO4.net
Jako pierwszy, swój audyt przedstawił Damian Sałkowski, twórca Senuto – narzędzia do kompleksowego wsparcia działań SEO. W ramach webinaru SEO Lunch przeprowadził audyt SEO strony internetowej ZUS–u.
Udział w akcji potwierdzili również: Katarzyna Baranowska (Fox Strategy), Paweł Gontarek (blog SEO Zgreda) i Krzysztof Marzec (DevaGroup). W wyzwaniu wziąć udział mogą firmy i osoby prywatne, które specjalizują się w tematach związanych z tworzeniem, projektowaniem, pozycjonowaniem, optymalizacją lub bezpieczeństwem serwisów internetowych. Wystarczy opublikować swój audyt w dowolnym medium społecznościowym, wpis oznaczyć hashtagiem #WebAuditChallenge i nominować kolejne osoby.
Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej: webauditchallenge.pl
Inicjator akcji
SEO4.net to krakowska agencja specjalizująca się w pozycjonowaniu, optymalizacji i tworzeniu serwisów internetowych. Poza profesjonalną obsługą klientów, firma duży nacisk kładzie na rozwój i edukację. Od 2014 sponsoruje coroczne konferencje społeczności WordPressa w Polsce – WordCamp i WordUp Kraków. Pracownicy często występują w roli prelegentów na wydarzeniach dotyczących technik SEO i platformy WordPress.