O tym, że gry mają negatywnie wpływać na graczy powiedziano wiele. Różne instytucje czy telewizje, by bronić swojego stanowiska o szkodliwości wirtualnej rozrywki wspomagały się konkretnymi przypadkami zbrodni. Jednak niedawne badanie wykazało, iż gry wideo mogą mieć korzystny wpływ na ludzką psychikę.
Powstały różne badania dotyczące wpływu gier wideo na zdrowie psychiczne graczy, z czego część nie dała jednoznacznych wyników. Niektóre analizy długotrwałego grania wykazywały u graczy izolację społeczną, a w pewnych przypadkach także agresywne zachowania. W 2019 roku Światowa Organizacja Zdrowia wpisała „games disorder” (uzależnienie od gier) na listę Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych.
Istnieją jednak badania, które uznały takie działania za przesadzone. Warto zaznaczyć, iż sporo badań, na których WHO oparła swą decyzję nie była w stanie jednoznacznie udowodnić związku przyczynowo-skutkowego, jeśli chodzi o wyniki dotyczące zdrowia psychicznego. Do tego większość z nich powstała w kontrolowanych środowiskach co mogło wypaczyć ostateczny wynik.
Warto tu przytoczyć badania, których wyniki umieszczono na łamach pisma „Nature Human Behaviour” (DOI: 10.1038/s41562-024-01948-y), wykazujące, że granie w gry pozytywnie wpływa na samopoczucie gracza.
Badanie przeprowadzono w okresie od grudnia 2020 do marca 2022 roku, a więc częściowo w okresie pandemii koronawirusa i światowej izolacji, gdy ludzie siedzieli zamknięci w domu i poświęcali czas m.in. na granie w gry. Grupą docelową badania były osoby w wieku od 10 do 69 lat.
Wynik jest o tyle ciekawy, bowiem wykazano, że już samo posiadanie konsoli do grania poprawiało satysfakcję z życia oraz zmniejszało stres.
Ponadto granie w gry wideo do trzech godzin dziennie wydawało się poprawiać kondycję psychiczną, ale dłuższe granie nieco obniżało dobre samopoczucie. Każda dodatkowa godzina gry obniżała poziom zadowolenia z życia.
Oczywiście nikt nie kwestionuje, iż gry mogą negatywnie wpływać na kondycję psychiczną danej osoby. Z drugiej strony jest to takie samo medium jak filmy, które też mogą źle oddziaływać na zdrowie psychiczne. Szkoda, że niektórzy o tym zapominają i wskazują wyłącznie jednego winnego.