Gdziekolwiek nie wyjedziemy na wakacje, na pewno zabierzemy tam ze sobą smartfona. Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Polsce w 2015 roku zarejestrowanych było ponad 56 milionów kart SIM. Skoro praktycznie każdy z nas używa telefonu komórkowego, warto przyjrzeć się bliżej, jakie możliwości przydatne w czasie wakacji oferuje komunikacja SMS – wciąż popularna wśród Polaków, którzy według danych UKE wysyłają miesięcznie więcej wiadomości tekstowych niż przeciętny mieszkaniec Unii Europejskiej.
Zapisując się na różnego rodzaju subskrypcje, możemy mieć pewność, że szybko otrzymamy interesujące nas informacje i – co równie ważne – że na pewno ich nie przegapimy, ponieważ wskaźnik otwieralności wiadomości SMS wynosi ponad 90%. Dzięki SMS-om możemy też zaplanować podróż, a nawet wezwać pomoc w sytuacjach zagrożenia.
PLANUJ PODRÓŻ Z SMS-EM
SMS będzie pomocny już na etapie planowania podróży. Firmy przewozowe chętnie komunikują się w ten sposób z klientami.
– Aktualnie komunikację z Klientami poprzez SMS-y wykorzystujemy do dwóch głównych celów. Pierwszym jest wysyłka zakupionych biletów w formie SMS-a. Klienci bardzo cenią sobie to rozwiązanie, gdyż dzięki temu mogą mieć swoje bilety zawsze pod ręką – mówi Patryk Sawicki, Kierownik Działu Obsługi Klienta i Administrator Sieci w firmie przewozowej PlusBus.
– Drugim przypadkiem jest wysyłka do klientów informacji SMS o opóźnieniach. To rozwiązanie jest dla klientów również istotne, ponieważ dzięki temu pasażer ma zawsze pewność, że jeśli wystąpi opóźnienie jego autobusu, to zostanie o tym poinformowany. Zdaniem Patryka Sawickiego klienci chcą otrzymywać powiadomienia przez SMS. – W momencie, w którym wprowadziliśmy w naszej firmie taką formę komunikacji, spotkaliśmy się z bardzo pozytywnym odzewem ze strony klientów – mówi Sawicki. – Największą zaletą SMS-a jest szybkość i bezpośredniość.
Informacje SMS-owe na temat opóźnień, utrudnień i zmian w rozkładzie jazdy wysyłają również inni przewoźnicy drogowi, w tym najwięksi jak Polski Bus czy Lux Express.
SMS-y do komunikacji z klientami wykorzystują także linie lotnicze. Ryanair np. informuje podróżnych o przekraczających 90 minut opóźnieniach samolotów, wysyłając SMS z przybliżonym czasem odlotu. Z kolei PLL LOT umożliwiają sprawdzenie statusu wybranego lotu – po wysłaniu SMS można otrzymać albo jedną informację o bieżącym statusie lotu, albo wszystkie SMS-y dotyczącego danego rejsu.
Podobne rozwiązania stosuje Scandlines – jeden z największych przewoźników morskich na Bałtyku. Podróżni zapisujący się na powiadomienia SMS otrzymują następnie informacje o odwołanych lub opóźnionych rejsach na wybranej trasie w dniu zaplanowanej podróży.
Spośród przewoźników działających w naszym kraju SMS-ową komunikację z pasażerami wybrały m.in. PKP Przewozy Regionalne. Za pomocą systemu iSMS wysyłają podróżnym informacje o utrudnieniach w ruchu pociągów, zmianach w rozkładach jazdy i aktualnych promocjach. Aby otrzymywać powiadomienia, należy pobrać aplikację iSMS lub zeskanować kod QR z ulotki reklamowej, a następnie zarejestrować swój profil i wybrać trasy, na temat których chcemy dostawać wiadomości.
Jeżeli jesteśmy klientami biura podróży zapisanymi na otrzymywanie od niego powiadomień SMS, możemy liczyć na naprawdę specjalne okazje last minute.
– Zdarza się, że w ostatniej chwili niektórzy uczestnicy rezygnują z wyjazdu z przyczyn osobistych i zwalniają miejsca nawet na kilkanaście godzin przed zbiórką. To idealna okazja dla naszych byłych uczestników, których mamy w bazie, na załapanie się na wycieczkę w cenach last minute – mówi Rafał Buga, Strategic Alliance Manager w SHAKE IT!. – Wbrew pozorom jest wiele osób gotowych na to, aby zdecydować się na wyjazd i spakować w 3–4 godziny przed wyjazdem, jeśli obniżona cena będzie wystarczająco atrakcyjna.
BĄDŹ BEZPIECZNY NA URLOPIE
Dzięki SMS-owi możemy łatwo wezwać pomoc, jeśli w górach znaleźlibyśmy się w niebezpiecznej sytuacji. Ratownicy GOPR zachęcają, aby dzwonić pod numer 601 100 300, a w razie słabego zasięgu wysłać na niego SMS. W ten sposób będą mogli prosić o ratunek użytkownicy starszych telefonów komórkowych, nie będących smartfonami.
W podobny sposób mogą wezwać pomoc wypoczywający nad wodą. Numer alarmowy WOPR, pod który można zadzwonić lub wysłać SMS, to 601 100 100.
Z kolei użytkownicy smartfonów z systemem Android i modułem GPS mogą pobrać aplikację „Ratunek”. Dzięki niej w kryzysowej sytuacji nawiążemy łączność z odpowiednimi służbami – jak np. GOPR czy WOPR. W trakcie rozmowy nawiązanej przez aplikację do ratowników dotrze SMS z podaną dokładną lokalizacją (nawet do trzech metrów) potrzebujących pomocy. Ponadto dzięki aplikacji ratownicy będą mogli m.in. w dowolnej chwili dodzwonić się do poszkodowanych, sprawdzić stan baterii w ich telefonach lub wysłać im SMS.
O bezpieczeństwo turystów przebywających poza granicami Polski ma z kolei zadbać serwis „Odyseusz” przygotowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Każdy, kto planuje zagraniczny wyjazd, może bezpłatnie zarejestrować się w systemie lub zgłosić podróż bez rejestracji, a następnie otrzymywać powiadomienia SMS wysyłane przez polski konsulat. Dzięki informacjom o osobach przebywających w obszarze zagrożenia można łatwiej przeprowadzić ewakuację i zadbać o ich bezpieczeństwo.
BĄDŹ NA BIEŻĄCO DZIĘKI SMS-OM
Kiedy już zaplanowaliśmy podróż, a następnie szczęśliwie dotarliśmy na miejsce wypoczynku, możemy zorientować się, czy miejscowość, w której się zatrzymujemy, komunikuje się z mieszkańcami i turystami za pomocą SMS. Jest to coraz bardziej popularna forma przekazywania informacji w polskich miastach i gminach. Obecnie z takiego rozwiązania korzysta co czwarty samorząd.
Zapisując się na powiadomienia SMS, możemy otrzymywać informacje na temat zbliżających się koncertów i innych wydarzeń kulturalnych, wydarzeń sportowych, otrzymać prognozę pogody lub informacje o ruchu drogowym. – Tego typu wiadomości otrzymuje już ponad pół miliona Polaków – mówi Andrzej Ogonowski, PR & Marketing Director w SMSAPI.pl, platformie do masowej wysyłki SMS-ów.
– Zapisując się na tego rodzaju powiadomienia, sami możemy wybrać interesujące nas obszary tematyczne, z obrębu których otrzymamy informacje. Dzięki temu nie musimy się martwić, że na nasz telefon będą spływały nieinteresujące nas wiadomości. Z takiego rozwiązania korzystają m.in. popularne miejscowości wypoczynkowe jak np. Rewal, Kołobrzeg czy Wisła.
Aby zapisać się do systemu powiadomień SMS, należy odwiedzić stronę Internetową odpowiedniego urzędu miasta lub gminy i wypełnić krótki formularz. Powiadomienia od urzędów są bezpłatne. Z ich funkcjonalności mogą w wakacje korzystać nie tylko turyści, ale również mieszkańcy, którzy zostają latem w domach i nie chcą przegapić informacji o ciekawych wydarzeniach. Turyści nie muszą też się obawiać, że po zakończeniu wakacji wciąż będą otrzymywać SMS-y z powiadomieniami. Z bazy można się bowiem wypisać równie łatwo, jak do niej zapisać.
Warto też sprawdzić, czy w odwiedzanym przez nas mieście istnieją placówki kultury, które biorą udział w akcji Kulturalny SMS. Awizowane w niej instytucje oferują zniżkowe bilety wstępu. Można je otrzymać po wysłaniu SMS-a kosztującego 65 groszy. W wiadomości zwrotnej otrzymamy informację o zniżce, którą należy okazać w kasie biletowej. W akcji biorą udział muzea, kina i teatry.
Powiadomienia SMS mogą również uspokoić rodziców, którzy wysłali dziecko na kolonie, że ich pociecha bezpiecznie dotarła na miejsce i jest pod opieką organizatora.
ZABIERZ SMS NA WAKACJE
SMS w wielu sytuacjach wciąż pozostaje niezastąpionym narzędziem komunikacji. Jest łatwy do wykorzystania, szybko dociera do adresata i nie wymaga posiadania smartfona czy dostępu do Internetu. Coraz chętniej sięgają po niego nie tylko marki w celu komunikacji z klientem, ale również instytucje publiczne. W znacznej mierze dlatego, że bardzo ważną cechą SMS-a jest niezawodność: z jednej strony firmy bądź instytucje wiedzą, jak wysoki jest wskaźnik otwieralności SMS-ów, z drugiej strony każdy z nas ma telefon, który sprawdza przynajmniej kilka razy dziennie. Trudno jest więc przegapić wiadomość, tym bardziej kiedy jest ona przez nas zamawiana i na nią oczekujemy. Zwłaszcza że, jak dowiodły badania przeprowadzone za pomocą aplikacji Mobience, osoby w wieku 20-35 lat spędzają dziennie ponad 2 godziny, wpatrując się w ekran smartfona.
Źródło: SMSAPI