Microsoft opublikował aktualizację dotyczącą swoich działań na rzecz zmniejszenia śladu węglowego konsol Xbox. Firma szacuje, że dzięki dwóm inicjatywom oszczędzającym energię – jednej dotyczącej trybów zasilania konsol, a drugiej wspierającej deweloperów w pisaniu bardziej energooszczędnego kodu – udało się zapobiec emisji ponad 1,2 miliona ton metrycznych ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2e) w ciągu trzech lat.
Ta oszczędność jest równoważna przejechaniu 4,8 miliarda kilometrów przez przeciętny samochód z silnikiem spalinowym. To równowartość rocznego przebiegu około 74000 amerykańskich kierowców. Choć jest to stosunkowo niewielka liczba w kontekście globalnych emisji CO2e, które w 2022 roku osiągnęły poziom 53,8 miliarda ton, to i tak jest to znacząca oszczędność, biorąc pod uwagę, że uzyskano ją dzięki narzędziom do tworzenia gier i aktualizacji oprogramowania konsoli.
W poście na Xbox Wire, Trista Patterson, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Xbox, wyjaśniła, że inicjatywy oszczędzania energii są częścią szerszej strategii Microsoftu, mającej na celu osiągnięcie do 2030 roku statusu firmy o ujemnej emisji dwutlenku węgla, dodatnim bilansie wodnym oraz zerowej produkcji odpadów.
Narzędzie Zrównoważonego Rozwoju Xbox zostało zaprezentowane na konferencji Game Developers Conference w 2023 roku. Pomaga ono deweloperom optymalizować kod ich gier, aby zmniejszyć zużycie energii, poprzez identyfikowanie tzw. „błędów energetycznych”. Narzędzie to zostało już wykorzystane w popularnych tytułach, takich jak Call of Duty: Modern Warfare 2 i Warzone, a korzyści z optymalizacji kodu wykraczają poza konsole Xbox, ponieważ poprawki są zazwyczaj wdrażane na innych platformach, na których działają gry.
Ważną zmianą było również ustawienie trybu Shutdown jako domyślnego trybu wyłączenia konsoli, zamiast trybu Sleep. Tryb Shutdown zużywa znacznie mniej energii, choć jego ponowne uruchamianie trwa dłużej. Konsola w tym trybie nadal może pobierać aktualizacje i pliki.