Urządzenia mobilne stają się coraz bardziej niezbędne w miejscach pracy. Ludzie przyzwyczajają się do pracy w ruchu, a pracownicy są bardziej mobilni niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego też oczekują oni natychmiastowego dostępu do służbowych danych i aplikacji z dowolnego miejsca na świecie.
Zlecone przez HID Global badania TechTarget wskazują, że 62% pracowników używa smartfona jako urządzenia dostępowego do systemów firmowych. Co więcej, większość z nas używa komórki jako głównej, biznesowej platformy komunikacyjnej, zaczynając od e-maili na social media kończąc.
Globalnie, do 2017 roku, niemal 20% wszystkich tabletów będzie zakupionych bezpośrednio przez przedsiębiorstwa, co jest dobrym wskaźnikiem tego, jak głęboko zakorzeniły się w świecie biznesu rozwiązania mobilne. Strategie takie jak BYOD (Bring Your Own Device, czyli wykorzystanie prywatnych urządzeń w celach służbowych) wynoszą komfort korzystania z urządzeń mobilnych na nowy poziom, otwierając drzwi dla lepszego, skoncentrowanego na użytkowniku doświadczenia.
– Wzrost mobilnych możliwości przedsiębiorstw wiąże się z nieuniknioną eskalacją zagrożeń bezpieczeństwa. Dla wielu firm instynktowną drogą do zniwelowania niebezpieczeństwa jest wprowadzenie nowych, restrykcyjnych środków, mających na celu ograniczenie wykorzystania urządzeń mobilnych. Kroki te podejmowane są przy jak najlepszych intencjach, jednak często wpływają one negatywnie na komfort użytkowania – mówi Jaroslav Barton, HID Global.
Podejście to stało się jednak przestarzałe, ponieważ istnieją nowe, innowacyjne drogi, pozwalające znaleźć odpowiedni balans pomiędzy wysokim poziomem bezpieczeństwa, a wygodą – bez znaczącego obniżenia jakości jednego lub drugiego.
Wyrównywanie różnic
Jak pokazują wyniki badania TechTarget, aż 99% CIO i managerów ds. bezpieczeństwa uważa, że wysoki poziom wygody użytkowania musi negatywnie odbić się na kwestiach bezpieczeństwa. W latach poprzednich, kiedy strefa mobilna dopiero wdzierała się do świata biznesu, pogląd ten miał swoją rację bytu. Technologie wciąż były rozwijane, a przedsiębiorstwa nie były przygotowane na nagły przypływ urządzeń mobilnych, które pracownicy zaczęli wykorzystywać jako narzędzia dostępowe do zasobów firmy.
To samo badanie pokazuje, że 71% respondentów, będąc świadomymi wyzwań dla systemów zabezpieczeń uważa, że problemy te mogą być rozwiązane. Wiąże się to przede wszystkim z zaufaniem, którym cieszą się specjaliści IT oraz ciągle zwiększającemu się wyrafinowaniu technologii mobilnych, dzięki którym różnica pomiędzy wygodą użytkowania, a bezpieczeństwem nie jest tak wyraźna, jak jeszcze kilka lat temu.
Wykorzystanie istniejących technologii
Zatem, w jaki sposób można połączyć pozytywne doświadczenia użytkowników ze szczelną ochroną? Odpowiedź na to pytanie leży w funkcjonalnościach dużej grupy nowoczesnych urządzeń mobilnych, które już teraz pozwalają na osiągnięcie celu. Obecne na rynku rozwiązania, takie jak biometria, NFC, Bluetooth czy notyfikacje Push, w połączeniu z rozwijanymi technologiami – takimi jak urządzenia wearables – mogą stanowić odpowiedź. Oznacza ona dostęp do budynków, stref zamkniętych i zasobów firmy za pomocą zwykłego przyłożenia urządzenia do czytnika, czy przeciągnięcia palcem. To samo tyczy się bezpiecznego dostępu do usług VPN lub aplikacji operujących w cyfrowej chmurze. Co więcej, wolna przestrzeń zapisu na urządzeniach mobilnych może służyć do przechowywania kluczy kryptograficznych i danych identyfikacyjnych użytkownika. Wszystkie te funkcje są kompatybilne z istniejącymi już procedurami uwierzytelniania, takimi jak jednorazowe hasła czy cyfrowe certyfikaty (PKI).
Proste rozwiązanie złożonego problemu
Tak długo, jak technologie mobilne będą rozwijane, tak długo będzie prowadzona dyskusja, której celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: bezpieczeństwo, czy wygoda użytkowania. Jednakże, bardzo istotny jest fakt, że managerowie IT oraz specjaliści ds. bezpieczeństwa nie widzą już połączenia obu cech jako niemożliwego do zrealizowania. Istniejące technologie – stosowane w odpowiedni sposób – mogą pomóc organizacjom w znalezieniu satysfakcjonującego kompromisu. Spojrzenie w przyszłość również wypada pozytywnie, ponieważ wraz z zaawansowaniem technologicznym, rosnąć będą możliwości ich wykorzystania. Aby tak się jednak stało, firmy muszą zainwestować czas w przygotowanie strategii, która będzie odpowiadać ich specyficznym potrzebom.
Źródło: HID Global