Microsoft zapowiada, że w przyszłym roku Windows 11 otrzyma kolejne istotne aktualizacje, a ich wspólnym celem będzie wyraźne podniesienie jakości grania na PC.
Gigant z Redmond deklaruje usprawnienia w zarządzaniu obciążeniem w tle, efektywności energetycznej, schedulerze, stosie graficznym i sterownikach. To kontynuacja trendu, który w 2024 i 2025 r. stał się dla producenta jednym z kluczowych priorytetów.
Handheldy Xbox Ally jako punkt zwrotny
Wejście Microsoftu w segment przenośnych konsol za sprawą ROG Xbox Ally i Ally X, wyraźnie pokazało, że gigant traktuje gaming PC coraz bardziej poważnie. Urządzenia te skorzystały z unikalnych funkcji Windows, takich jak Xbox Full Screen Experience oraz Advanced Shader Delivery. W międzyczasie firma poprawiła też komfort grania na urządzeniach ARM, umożliwiając lokalne instalacje gier z aplikacji Xbox, rozwijając emulator Prism i oferując natywne rozwiązania anti-cheat.
Xbox Full Screen Experience zmierza na PC
Najważniejsza nowość przyszłego roku to rozszerzenie Xbox FSE na komputery stacjonarne, laptopy i urządzenia 2-w-1. Funkcja jest obecnie testowana w wersjach Insider Windows 11 oraz Xbox. Interfejs FSE, projektowany z myślą o obsłudze kontrolerem, pozwala szybciej uruchamiać gry i porządkować biblioteki z różnych platform, od Microsoft Store po Steam, Epic i Battle.net. FSE może też zwiększać wydajność, ponieważ startuje bez ładowania eksploratora Windows, co ogranicza zużycie RAM.
Auto Super Resolution trafi do handheldów
W 2026 r. Microsoft planuje również rozszerzyć Auto SR na przenośne urządzenia do grania, zaczynając od Xbox Ally X. Funkcja ta, wprowadzona wcześniej na komputerach Copilot+ z procesorami Snapdragon X, wspiera gry DirectX w niższych rozdzielczościach, dostarczając ostrzejszy obraz i płynniejszą animację dzięki automatycznemu upscalingowi. Mamy jednak nadzieję, że do tego czasu firma poprawi jakość Auto SR, bo obecnie wypada on blado w zestawieniu z DLSS czy FSR.
Szybszy start gier dzięki Advanced Shader Delivery
ASD, dotąd dostępne głównie na handheldach, również trafi na szerszą grupę urządzeń z Windows 11. Funkcja pobiera i preładuje shadery podczas instalacji gry, skracając czas pierwszego uruchomienia, stabilizując płynność i redukując zużycie energii w początkowej fazie rozgrywki.
Microsoft zapowiada kolejne usprawnienia na poziomie systemu, w tym lepsze zarządzanie procesami w tle, optymalizację mocy, ulepszenia harmonogramu zadań, aktualizacje stosu graficznego oraz sterowników. Szczegóły mają zostać ujawnione podczas GDC w marcu 2026 r.