Valve oficjalnie ogłosiło rozszerzenie dostępności SteamOS na nowe urządzenia przenośne. Wraz z premierą wersji SteamOS 3.7.0 Preview, wprowadzone zostało wsparcie dla „innych niż Steam Deck handheldów”, co sugeruje, że system operacyjny oparty na Linuksie będzie można instalować na szerszej gamie sprzętu do gier.
Choć informacje zawarte w oficjalnych notatkach aktualizacyjnych są ogólne, to potwierdzają zamiar Valve otwarcia SteamOS na inne urządzenia przenośne. Nowa wersja opiera się również na nowszej bazie Arch Linux, co może przynieść dalsze optymalizacje i poprawki dla użytkowników.
Valve od dawna sugerowało chęć rozszerzenia dostępności SteamOS, a teraz plotki i spekulacje stały się faktem. Kilka dni temu użytkownik Sadlyitsdadley na platformie X (dawniej Twitter) udostępnił post z ekranem startowym SteamOS na niezidentyfikowanym urządzeniu, co podsyciło oczekiwania społeczności.
Potencjalna rewolucja w przenośnym gamingu
Udostępnienie SteamOS na inne urządzenia może wprowadzić duże zmiany na rynku przenośnych konsol do gier, który do tej pory był silnie zdominowany przez Windows. Aktualnie Lenovo Legion Go S jest jedynym globalnie dostępnym urządzeniem, które domyślnie korzysta ze SteamOS.
Główną zaletą systemu operacyjnego Valve jest jego optymalizacja pod kątem gier – SteamOS eliminuje zbędne procesy i obciążenie systemowe, co pozwala na maksymalne wykorzystanie mocy sprzętu. To może mieć kluczowe znaczenie dla mniej wydajnych urządzeń przenośnych, które nie radzą sobie najlepiej z wymaganiami systemu Windows.
Dodatkowo, otwarcie SteamOS na inne urządzenia może przyczynić się do eksplorowania nowych form czynników i eksperymentowania z różnymi konfiguracjami sprzętowymi. W przeszłości entuzjaści technologii instalowali SteamOS na laptopach, smartfonach i innych urządzeniach, a oficjalne wsparcie Valve może znacznie ułatwić ten proces.
Wyzwania dla SteamOS
Mimo że SteamOS zapowiada się jako obiecująca alternatywa dla Windows, to nadal czeka go długa droga. System operacyjny Microsoftu posiada znacznie bogatszy ekosystem oprogramowania, a wiele aplikacji i narzędzi użytkowych jeszcze długo nie będzie miało swoich odpowiedników na SteamOS. Ponadto, deweloperzy gier mogą napotkać problemy z kompatybilnością, dostosowując swoje produkcje do Linuksa.
Pomimo tych wyzwań, Valve ma realną szansę na stworzenie konkurencyjnego ekosystemu dla graczy mobilnych. Windows od lat dominuje segment przenośnych PC dla graczy, ale SteamOS może stać się ciekawą alternatywą, zwłaszcza dla tych, którzy szukają systemu zoptymalizowanego pod gaming.