W południowej Polsce powstaje imponująca inwestycja: tunel kolejowy o długości blisko 4 km, który zostanie wydrążony przy użyciu zaawansowanej technologii z Chin. Gigantyczna tarcza wiertnicza TBM (Tunnel Boring Machine) już płynie do Polski i ma dotrzeć do kraju jeszcze w tym miesiącu.
Tarcza TBM została wyprodukowana w chińskim Changsha i waży 600 ton. Jej elementy, transportowane są w 36 częściach, a jej tnąca głowica ma średnicy 4,8 metra. Podróż morska potrwa około 60 dni, a rozładunek zaplanowano w jednym z portów nad Bałtykiem. Sprzęt ten będzie kluczowy w budowie tunelu między Nowym Sączem a Limanową, pozwalając na przyspieszenie pociągów i skrócenie czasu podróży.
Prace przygotowawcze rozpoczęto już w miejscowościach Męcina i Mordarka, gdzie dźwigi i koparki tworzą przestrzeń dla wlotów i wylotów tunelu. Właściwe drążenie rozpocznie się od mniejszej tarczy, która wykona tunel ewakuacyjny. Następnie do akcji wkroczy większa maszyna, której zadaniem będzie realizacja głównego tunelu kolejowego.
Inwestycja na miarę przyszłości
Projekt, realizowany przez konsorcjum firm Budimex SA oraz Gülermak, jest finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a jego koszt wynosi 1,9 mld zł netto. Tunel ma zostać oddany do użytku w 2027 roku, stając się jednym z najdłuższych w Polsce. Obiekt o długości 3,75 km nie tylko usprawni podróż na trasie Limanowa-Nowy Sącz, ale także znacząco zwiększy przepustowość i bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej.
Zdjęcia pochodzą od PKP PLK