Ekrany dotykowe na stałe zagościły w naszym życiu, od telefonów, przez komputery, po pojazdy, gdzie pełnią rolę centrów sterowania. Jednak nadmierne poleganie na ekranach w samochodach zaczęło ujawniać swoje wady, zwłaszcza jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drodze.
Na szczęście producenci motoryzacyjni szukają innowacyjnych rozwiązań, które mogą wyeliminować zagrożenia wynikające z korzystania z ekranów dotykowych podczas jazdy. Hyundai Mobis, dział podzespołów Hyundaia, wspólnie z optycznym gigantem Zeiss, opracował nowatorski pomysł – holograficzny wyświetlacz na szybie (Holographic Windshield Display).
Cała szyba jako wyświetlacz – przyszłość motoryzacji?
Nowa koncepcja zakłada zamianę całej przedniej szyby w wielki wyświetlacz. To rozwiązanie nie tylko rozwija ideę tradycyjnych wyświetlaczy Head-Up, ale także otwiera drzwi do zupełnie nowych możliwości. W przeciwieństwie do standardowych projektorów, które pokazują ograniczoną ilość informacji, Hyundai Mobis i Zeiss planują wyświetlanie na szybie znacznie większej ilości danych – od nawigacji po aplikacje, a nawet gry wideo.
W praktyce oznacza to, że klasyczny ekran dotykowy w kokpicie może w ogóle zniknąć. Zamiast tego, informacje będą wyświetlane bezpośrednio na przedniej szybie. Jak w takim razie kierowca ma sterować systemem? Najprawdopodobniej poprzez gesty i komendy głosowe, ponieważ bezpośredni dotyk szyby podczas jazdy jest niemożliwy.
Bezpieczeństwo przede wszystkim – różne widoki dla kierowcy i pasażerów
Jednym z kluczowych wyzwań, przed jakimi stanęli twórcy nowej technologii, było bezpieczeństwo użytkowania. Aby uniknąć rozpraszania kierowcy, system będzie dostosowywał wyświetlane treści. Przykładowo, kierowca będzie widział jedynie najważniejsze informacje – takie jak prędkość, wskazówki nawigacyjne czy ostrzeżenia. Tymczasem pasażerowie będą mogli oglądać filmy, grać w gry lub rozmawiać z przyjaciółmi, których hologramy będą wyświetlane na szybie.
Jak to działa? Innowacyjna technologia na miarę przyszłości
Za tym pomysłem stoi naprawdę zaawansowana technologia. Kluczowym elementem jest wyjątkowo cienka, przezroczysta folia pokrywająca szybę, której grubość nie przekracza 100 mikrometrów, czyli mniej więcej tyle, co ludzki włos. Folia ta ma właściwości fotochemiczne, które pozwalają na tworzenie holograficznych obrazów i wideo z użyciem światła projektora.
Firma Zeiss wnosi do projektu swoją wiedzę w dziedzinie optyki precyzyjnej, co umożliwia uzyskanie wysokiej jakości obrazu. Obie firmy już pracują nad prototypami, które są testowane za zamkniętymi drzwiami.
Produkcja w 2027 roku – zmiany na horyzoncie
Choć technologia jest w fazie rozwoju, Hyundai i Zeiss planują wprowadzić system do produkcji już w 2027 roku. Wygląda na to, że przyszłość motoryzacji może opierać się na zupełnie nowym podejściu do interakcji kierowcy z samochodem. Pytanie, które pozostaje bez odpowiedzi, to czy taki system poprawi koncentrację kierowców, czy może stanie się kolejnym źródłem rozpraszania uwagi.
Jedno jest pewne: jeśli technologia okaże się sukcesem, czeka nas kolejny krok ku przyszłości, w której szyby samochodowe staną się nowymi ekranami.