Poprawna komunikacja z drugą osobą jest kluczem do tego, by zostać jak najlepiej zrozumianym i żeby każda ze stron czuła satysfakcję z rezultatów przeprowadzanej interakcji. Jeżeli zależy nam na tym, by nasi współpracownicy udzielili nam wyczerpujących odpowiedzi na zadawane pytania lub wykonali nasze zalecenia zgodnie z oczekiwaniami, konieczne jest ubranie naszego przekazu w dokładnie wyselekcjonowaną treść. 

Pisząc wprost, jeżeli chcemy spotykać się z pełnym zrozumieniem naszych intencji, potrzeb i wymagań wobec innych, musimy potrafić to dobrze manifestować poprzez odpowiednie wysłowienie się.

Analogiczna sytuacja ma  miejsce w przypadku naszego obcowania ze sztuczną inteligencją (AI). W jej przypadku należy mieć na względzie, że przez cały czas mamy do czynienia z maszyną. A ta nie posiada intuicji czy zdolności domyślania się, co dokładnie mamy na myśli, mówiąc o danej rzeczy, no bo przecież znacie się „jak łyse konie”. Nie, tak to nie działa.

Jeżeli więc oczekujemy od niej jak najbardziej zgodnych z naszą wizją rezultatów wygenerowanych tworów lub udzielonych informacji, musimy wiedzieć, jak zadawać pytania i wydawać polecenia sztucznej inteligencji.

W tym artykule wyjaśniamy, jakimi sposobami warto się kierować, by złapać jak najlepszą drogą porozumienia z AI!

fot: pixabay

Jak AI przetwarza nasze komendy?

Na wstępie musimy odpowiedzieć sobie na pytanie dotyczące tego, jak dokładnie zachodzi proces przetwarzania języka naturalnego (NLP) przez system AI.

Modele AI, takie jak ChatGPT czy Gemini, działają na podstawie ogromnych ilości danych, które są na bieżąco przetwarzane w celu odpowiedniej reakcji na zewnętrzny sygnał, czyli otrzymane polecenia/pytania z naszej strony.

Kluczowym aspektem jest to, że wiedza tychże pozostaje ograniczona jedynie do danych, na których dane chatboty były trenowane. Co za tym idzie, mogą nie posiadać dostępu do najnowszych informacji z danego sektora, bądź ich twórcy zwyczajnie dany zakres im ograniczyli ze względów bezpieczeństwa.

Dzięki przetwarzaniu języka naturalnego, w formie komunikatów głosowych lub pisanych, sztuczna inteligencja jest w stanie generować dla nas treści pisane/graficzne, wynajdować potrzebne nam informacje oraz odpowiadać na zadawane pytania.

Jeden z podsystemów AI to Computer Vision, czyli zdolność do analizowania informacji dostarczanych w formie wizualnej, czyli obrazkach lub video. Najlepszym przykładem na to mogą być obrazki podzielone na 6 kwadratów, z których mamy za zadanie wskazać te, na których znajduje się dany obiekt, by potwierdzić, że nie jesteśmy botem, a żywym człowiekiem.

Kolejnym z kluczowych elementów działania sztucznej inteligencji jest uczenie maszynowe. Jest to system pozwalający na rozwijanie i poprawę swoich umiejętności przez chatboty dzięki większej ilości danych, które jej dostarczamy. Im bogatszy opis obrazka, który ma zostać wygenerowany przez AI, tym lepsze twory będą tworzone przez bota AI z biegiem czasu. Jak widać, sztuczna inteligencja też się uczy cały czas, a dzielenie się naszą kreatywności z nią może stanowić dla niej silną inspirację.

fot. pixabay

Jak zwracać się do AI

Tak jak pisałem na wstępie, kluczem do poprawnego działania procesu komunikacji jest jasność i przejrzystość naszych wypowiedzi.

Sztuczna inteligencja to nie otwarta księga, która czerpie nieograniczone pokłady wiedzy ze wszechświata, tylko maszyna posiadająca ogromny, ale nadal ograniczony, zasób danych.

Wyselekcjonowanie i dostosowanie więc z morza informacji tych treści, które są potrzebne na poczet realizacji danego zadania, wymaga dokładnego wskazania określonego zakresu, w jakim AI ma się poruszać.

Oto kilka zasad, którymi się kierując, możemy znacznie przyspieszyć otrzymanie zadowalających nas wyników interakcji ze sztuczną inteligencją:

  • Nie stosuj mowy potocznej, metafor, wyrazów pochodzących z lokalnych gwar lub slangów dla określonej grupy społecznej. Te mogą bowiem zmylić AI na etapie przetwarzania NLB.

Dobry przykład: Wygeneruj obraz przedstawiający kobietę siedzącą na kanapie z kubkiem gorącej herbaty, z którego unosi się para. Kobieta niech ma przykryte nogi od pasa w dół kocem, na którym leży dodatkowo czarny kot.
Zły przykład: Stwórz obrazek typowej jesieniary

  • Podawaj zawsze kontekst dotyczący sytuacji związanej z zapytaniem lub prośbą o znalezienie informacji na dany temat.

Dobry przykład: Podaj mi 5 propozycji na prezent urodziny dla mężczyzny, który kończy w tym roku 40 lat. Jest to mój bliski przyjaciel, którego nie widziałem kilka lat, a wiem że w dalszym ciągu interesuje się tematyką filmów z serii Star Wars. Chciałbym go zaskoczyć, więc nie może to być przeciętny gadżet dotyczący tego uniwersum. Prezent niech będzie także praktyczny. Kolega często jest w trasie jako kierowca samochodu osobowego.

Zły przykład: Co kupić ziomkowi, który lubi Star Wars i ogólnie dawno go nie widziałem?

  • Bądź cierpliwy. Sztuczna inteligencja nie zawsze od razu dostarczy Ci żądanych treści. Jeżeli za pierwszym razem chatbot wygenerował treść, która Cię nie satysfakcjonuje, to napisz mu, że nie chodzi Ci o taki efekt i doprecyzuj swoje żądania o dodatkowe informacje.

Techniki komunikacji z AI: Prompting i Chaining

W artykule tym padło już przynajmniej dwa razy słowo „proces”, które jest bardzo adekwatne w stosunku do tego, jak obcujemy ze sztuczną inteligencją.

Otóż niekiedy kwestia otrzymania zadowalających nas rezultatów w postaci treści wygenerowanych przez AI wymaga od nas poświęcenia nieco więcej czasu na to, by skierować tę technologię na właściwe tory.

Dlatego właśnie kluczowe jest skrzętne posługiwanie się techniką promptingu oraz chainingu, które poniżej Wam przybliżę w dużym uproszczeniu.

  • Prompting: sam wyraz “Prompt” oznacza w języku angielskim „wskazówkę” i możemy używać ich jako takich elementów, z których budujemy naszą mapę myśli dla obsługiwanego chatbota. Im więcej promptów otrzyma od nas AI, tym bardziej klarowne i zrozumiałe będzie jej zadanie. Specyficzne oraz szczegółowe pytania pomagają osiągać jak najlepsze rezultaty.

Dobry przykład: Jakie partie ludzkiego ciała odpowiadają za poprawną emisję głosu podczas śpiewu? Jakie są najważniejsze rzeczy, o których należy pamiętać, by śpiewać czystym głosem i poprawnie trafiać strunami głosowymi w dźwięki muzyki?

Zły przykład: Co trzeba robić, by dobrze śpiewać?

  • Chaining: Jest to technika polegająca na serii zadawanych pytań, które są ze sobą tematycznie powiązane, czego celem jest jak najdokładniejsze zgłębienie danego tematu. Wpierw zadajemy chatbotowi AI dość ogólnikowe pytanie, aby następnie je doprecyzowywać, dodają kolejne szczegóły związane daną kwestią?

Przykład początkowego pytania: 

  • Jak zrobić podkład instrumentalny w stylu muzyki „rap”?

Dalej zaczynamy drążyć temat i pytać o kolejne kwestie: 

  • Jakie partie instrumentów odpowiadają na podstawę podkładu muzycznego w stylu „rap”
  • Jakie tempo powinien posiadać podkład muzyczny w stylu „rap”
  • Jakie instrumenty pasują i warto ich użyć do produkcji podkładu muzycznego w stylu „rap”
  • W jakich programach komputerowych można produkować muzykę w stylu „rap”?

Podsumowanie

Należy zawsze pamiętać, że sztuczna inteligencja (AI) to tylko (a może aż!) maszyna, która działa wedle określonego schematu. Nie jest kreatywna z natury, nie posiada wrodzonego instynktu, ani też zmysłu przewidywania.

Ta technologia potrafi jedynie (a może znów aż!) uczyć się na podstawie przetwarzanych danych, które są jej dostarczane. Jeżeli chcemy uzyskać więc jakąś informację o świecie, to musimy mieć pewność, że sztuczna inteligencja miała szansę się z nią zetknąć na etapie programowania jej przez jej twórców.

Jeżeli sami dostarczymy jej dany content, np. nasz referat do sprawdzenia, to musimy jasno i szczegółowo pokierować AI, na czym polega jej zadanie, czy np. ma sprawdzić tekst pod kątem błędów ortograficznych, a może zmodyfikować go tak, by miał bardziej naukowy ton.

Do sztucznej inteligencji warto trochę podchodzić, jak do dziecka, które chłonie wszystko, co od nas słyszy i się na podstawie tego uczy. Musimy jej komunikować wprost i bez dróg na skróty i mowy potocznej, czego od niej oczekujemy i jaki dokładnie ma być tego rezultat.

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner