Alphabet zanotował wzrost zysków o 34% w trzecim kwartale. Wynik napędza silny rozwój w obszarze chmury, odpowiadającej na rosnący popyt na usługi obliczeniowe i przetwarzanie danych potrzebne do obsługi modeli sztucznej inteligencji (AI).

Dzięki wynikom za ten okres firma rozwiała obawy inwestorów o zwrot z ogromnych nakładów na AI, ponoszonych przez Alphabet i innych gigantów technologicznych.

Dział Google Cloud zwiększył przychody o 35% do 11,4 miliarda dolarów, a zysk operacyjny wzrósł siedmiokrotnie, osiągając 1,9 miliarda dolarów. Łączny zysk netto Alphabet wyniósł 26,3 miliarda dolarów (wobec 19,7 miliarda rok wcześniej), co przewyższyło prognozy analityków, ustawione na poziomie 22,8 miliarda. Całkowite przychody wzrosły o 15% do 88,3 miliarda dolarów, przewyższając prognozowane 86,3 miliarda.

Google zarabia, ale nie jest pierwsze

Dyrektor generalny Alphabet, Sundar Pichai, podkreślił, że długoterminowe inwestycje w AI przynoszą rezultaty, wskazując na duże zainteresowanie klientów specjalnymi klastrami procesorów oraz popularność funkcji „AI Overviews” w wyszukiwarce.

Mimo silnych wyników, Google Cloud nadal zajmuje trzecie miejsce w branży chmurowej, znajdując się za Amazon Web Services i Microsoft Azure.

Rekordowe przychody

Dział podstawowych przychodów z wyszukiwania i reklam Alphabet odnotował wzrost o 10%, osiągając 65,9 miliarda dolarów. Dochody YouTube wzrosły o 12% do 8,9 miliarda, a Alphabet po raz pierwszy osiągnął przychody z reklam i subskrypcji na poziomie 50 miliardów dolarów w ciągu czterech kwartałów.

Alphabet w obliczu presji ze strony AI, m.in. ChatGPT i Claude, wprowadził narzędzie „AI Overviews” na górze wyników wyszukiwania, które dzięki modelom Gemini udziela bezpośrednich odpowiedzi na pytania.

I to wszystko w momencie, w którym firma stoi przed groźbą podziału po wyroku w sprawie antymonopolowej, w której sąd uznał działalność Google w dziedzinie wyszukiwania za monopolistyczną. W tym samym czasie toczy się także kolejna sprawa dotyczącą działalności reklamowej firmy i działania sklepu Play. Nie jest łatwo być tak wielkim.

Arkadiusz Ogończyk

Arkadiusz Ogończyk

Redaktor prowadzący

Baner zgody na pliki cookie od Real Cookie Banner